Eko:18. Peníze a jejich funkce

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka: == Marketingová koncepce řízení podniku == *Marketing je nauka o trhu **Proces řízení firmy, zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečn...)
 
Řádka 1: Řádka 1:
== Marketingová koncepce řízení podniku ==
+
== Peníze a jejich funkce ==
*Marketing je nauka o trhu
+
*Je to zvláštní druh statku, který má svoji výrobní hodnotu a plní specifické funkce:
**Proces řízení firmy, zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly efektivním způsobem naplněny cíle firmy
+
**Prostředek směny
**Marketing = prodej
+
**Míra hodnoty
***Prodej je konečná fáze marketingových činností, zákazník přebírá službu, výrobek
+
**Uchovatel hodnot (zde je problém inflace)
**Informační systém marketingu:
+
*Legálně je smí vyrobit pouze Národní banka
***Vnitřní – účetnictví, finanční analýza podniku
+
*Historie peněz:
***Vnější – vlastní průzkum trhu, objednání průzkumu (dotazník, anketa)
+
**Naturální směna - zboží za zboží
**Segment trhu
+
**Všeobecný ekvivalent – vzácná věc se používala jako platidlo
***Skupina potencionálních zákazníků, kteří tvoří poptávku po výrobku firmy a mají určité charat. Rysy:
+
**Mincovní období mince se vyráběli ze zlata, stříbra a mědi
****Příjmová skupina
+
**Mince a bankovky
****Rodinný stav
+
**Bezhotovostní peníze karty, šeky, převody z účtu na účet
****Národnost (etnikum)
+
*Zlatý standard období peněz
****Demografická struktura (město, venkov)
+
**Období, kdy množství peněz v oběhu bylo určováno hodnotou zlata, které měl daný stát k dispozici
****Vzdělání
+
*Měna
****Zájmy
+
**Je to peněžní soustava určitého státu
****Náboženství
+
**Může být:
***Výhody segmentace:
+
***Konvertibilní – směnitelná za všechny cizí měny
****Lepší uspokojování konkrétních potřeb zákazníka
+
***Částečně konvertibilní
****Efektivnější distribuce výrobků, nebo služby
+
***Nekonvertibilní – nesměnitelná za jinou měnu
****Získání konkurenční výhody
+
**Měnový kurz
*Marketingový mix (4P) = základní nástroj marketingu, pomáhá firmě zajistit, na co se má zaměřit při tvorbě marketingového plánu
+
***Cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v peněžní jednotce jiné země
**Produkt komplexní výrobek
+
**Valuty – bankovky a mince v cizí měně
***3 úrovně:
+
**Devize – pohledávky vna cizí měnu
****Jádro = užitečnost
+
**Devalvace - oficiální snížení kurzu měny určitého státu vůči ostatním měnám
****1. Slupka = obal, design, etiketa, kvalita, značka
+
**Revalvace – opak devalvace (oficiální zvýšení kurzu měny určitého státu vůči ostatním měnám)
****2. Slupka = servis, náhradní díly, záruky, …
+
***Značka výrobku odlišuje výrobek od ostatních, měla by být registrována formou ochranné známky
+
****Značka výrobce
+
****Značka obchodu
+
***Životní cyklus výrobku:
+
****Uvádění výrobku na trh = zaváděcí cena, obsahuje min. zisk, masivní reklama (kvalita, informace)
+
****Růst = poptávka stoupá = maximální zisk, reklama trochu v útlumu
+
****Zralost = cena vysoká, poptávka vysoká, reklama zesiluje, zaměřena především na případnou inovaci výrobku či akce podporující prodej
+
****Pokles = poptávka klesá, slevy, výprodeje, bez reklamy
+
**Prodejní cena
+
***Cena = hodnota statků a služeb vyjádřena v penězích (náklady + zisk)
+
***Firma sleduje, jakého cíle akce dosáhnou:
+
****Přežití firmy na trhu
+
****Likvidace konkurence
+
****Maximalizace zisku
+
****Zajištění rychlé návratnosti investice
+
***Metody stanovení ceny:
+
****Nákladově orientovaná cena
+
****Cena podle konkurence
+
****Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem
+
***Slevy a srážky u cen
+
****Výprodeje
+
****Likvidace zásob
+
****Množstevní slevy
+
****Slevy na protiúčet
+
****Věrnostní slevy
+
**Prodejní cesty
+
***Výběr způsobu distribuce zboží zákazníkovi, souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi
+
***Výroba → velkoobchod → maloobchod → zákazník
+
***Velkoobchod →pomáhá překonávat časový rozdíl mezi výrobou a spotřebou; plní funkci nabízení
+
****Nabízí široký sortiment, přebírá funkci skladu, může poskytnout zákazníkovi úvěr
+
****Zvyšují cenu pro konečného zákazníka, výrobce ztrácí přehled o konečném spotřebiteli
+
****Cash and Carry (platí se hotově), pojízdný, aukční prodej
+
***Maloobchod
+
****Prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli
+
****Internetové, supermarkety
+
**Propagace
+
***Forma komunikace mezi prodejcem a zákazníkem
+
***Propagační mix:
+
****Reklama = neosobní forma propagace prostřednictvím placených medií
+
****Podpora prodeje = vzorky, kupóny k odběru zboží se slevou, ochutnávky, výstavy zboží, reklamní předměty, prodejní soutěže
+
****Prodejní personál = osobní forma propagace, do které se zařazuje:
+
*****Prodavač
+
*****Obchodní cestující
+
*****Dealeři
+
****Public relations = úkolem je vytvářet příznivé podvědomí o firmě, hl. nástroje jsou publikace o firmě, články v novinách
+
****Přímý marketing = internet, katalogy, teleshopping
+

Verze z 11. 4. 2012, 21:12

Peníze a jejich funkce

  • Je to zvláštní druh statku, který má svoji výrobní hodnotu a plní specifické funkce:
    • Prostředek směny
    • Míra hodnoty
    • Uchovatel hodnot (zde je problém inflace)
  • Legálně je smí vyrobit pouze Národní banka
  • Historie peněz:
    • Naturální směna - zboží za zboží
    • Všeobecný ekvivalent – vzácná věc se používala jako platidlo
    • Mincovní období – mince se vyráběli ze zlata, stříbra a mědi
    • Mince a bankovky
    • Bezhotovostní peníze – karty, šeky, převody z účtu na účet
  • Zlatý standard období peněz
    • Období, kdy množství peněz v oběhu bylo určováno hodnotou zlata, které měl daný stát k dispozici
  • Měna
    • Je to peněžní soustava určitého státu
    • Může být:
      • Konvertibilní – směnitelná za všechny cizí měny
      • Částečně konvertibilní
      • Nekonvertibilní – nesměnitelná za jinou měnu
    • Měnový kurz
      • Cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v peněžní jednotce jiné země
    • Valuty – bankovky a mince v cizí měně
    • Devize – pohledávky vna cizí měnu
    • Devalvace - oficiální snížení kurzu měny určitého státu vůči ostatním měnám
    • Revalvace – opak devalvace (oficiální zvýšení kurzu měny určitého státu vůči ostatním měnám)
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje