Programovací jazyky

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 24: Řádka 24:
 
**příklady
 
**příklady
 
**přímý přístup k navazujícím nástrojům (vyvolání kompilátoru, možnost krokování a sledování průběhu programu pomocí debuggeru, vytváření souborů pro řízení překladu - Makefile, zpracování dokumentace a podobně)......
 
**přímý přístup k navazujícím nástrojům (vyvolání kompilátoru, možnost krokování a sledování průběhu programu pomocí debuggeru, vytváření souborů pro řízení překladu - Makefile, zpracování dokumentace a podobně)......
 +
*'''Strojový kód'''
 +
**je v informatice posloupnost strojových instrukcí prováděných procesorem počítače, které jsou zapsány pomocí posloupností číselných kódů těchto strojových instrukcí. Instrukce jsou uloženy v paměti jako '''sekvence bitů, tedy jako čísla'''
  
 
==Algoritmus==
 
==Algoritmus==
Řádka 29: Řádka 31:
 
*Myslí se jím teoretický princip řešení problému, oproti přesnému zápisu v konkrétním programovacím jazyce. Obecně se ale algoritmus může objevit v jakémkoli jiném odvětví. Jako jistý druh algoritmu se může chápat i např. kuchařský recept.
 
*Myslí se jím teoretický princip řešení problému, oproti přesnému zápisu v konkrétním programovacím jazyce. Obecně se ale algoritmus může objevit v jakémkoli jiném odvětví. Jako jistý druh algoritmu se může chápat i např. kuchařský recept.
 
*'''Vlastnosti algoritmu'''
 
*'''Vlastnosti algoritmu'''
**'''konečnost''' - každý algoritmus musí skončit v konečném počtu kroků. Tento počet kroků může být libovolně velký (podle rozsahu a hodnot vstupních údajů), ale pro každý jednotlivý vstup musí být konečný.
+
**'''konečnost''' - '''každý algoritmus musí skončit v konečném počtu kroků.''' Tento počet kroků může být libovolně velký (podle rozsahu a hodnot vstupních údajů), ale '''pro každý jednotlivý vstup musí být konečný.'''
**'''obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost)''' - algoritmus neřeší jeden konkrétní problém (např. „jak spočítat 3×7“), ale obecnou třídu obdobných problémů (např. „jak spočítat součin dvou celých čísel“), má širokou množinu možných vstupů.
+
**'''obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost)''' - algoritmus '''neřeší jeden konkrétní problém, musí řešit danou úlohu pro různé vstupní hodnoty'''
**'''determinovanost (opakovatelnost)''' - každý krok algoritmu musí být jednoznačně a přesně definován. V každé situaci musí být naprosto zřejmé, co a jak se má provést, jak má provádění algoritmu pokračovat. Pro stejné vstupy dostaneme pokaždé stejné výsledky.
+
**'''determinovanost (opakovatelnost)''' - každý krok algoritmu musí být '''jednoznačně a přesně definován'''. V každé situaci musí být naprosto zřejmé, co a jak se má provést, jak má provádění algoritmu pokračovat. '''Pro stejné vstupy dostaneme pokaždé stejné výsledky.'''
 +
 
 +
*'''Způsoby zápisu algoritmu'''
 +
**slovní vyjádření
 +
**grafické vyjádření
 +
** ->'''Strukturogram''' je algoritmus přepsaný do tabulkového způsobu seřazení příkazů pod sebou v návaznosti tak, aby se po přepsání do programovacího jazyka dosáhnul požadovaný výsledek.
 +
** ->'''vývojový diagram'''
 +
Postup řešení určité úlohy lze zapsat pomocí vývojového diagramu. Ten se skládá ze značek, do kterých se zapisují jednotlivé příkazy

Verze z 18. 4. 2012, 21:12

  • co to je program, zdrojový kód
  • co to je algoritmus, způsoby zápisu algoritmů, vlastnosti algoritmů
  • rozdělení prg. jazyků: imperativní (procedurální) a deklarativní (neprocedurální)
  • rozdělení prg. jazyků: kompilující a interpretující
  • JAVA platforma
  • událostmi řízené programování
  • syntaxe a sémantika
  • vysvětlit předložený zdrojový text v C#


Program

  • Je v informatice postup operací, který popisuje realizaci dané úlohy
  • Zápis algoritmů pomocí příkazů určitého programovacího jazyka
  • Počítačový program (též jen program, obecně pak software) je v informatice posloupnost instrukcí (ne nutně strojových instrukcí), která popisuje realizaci dané úlohy počítačem. Aby počítač mohl vykonávat nějakou činnost, potřebuje mít ve své operační paměti alespoň jeden program

Zdrojový kód

  • Zdrojový kód nebo zdrojový text je v informatice označení zápisu textu počítačového programu v některém programovacím jazyce, který je uložen v jednom nebo více textových souborech (tzv. projekty).
  • Zdrojový kód obvykle programátor zapisuje pomocí textového editoru, ale může být též generován specializovaným programem.
  • Textový editor může být součástí integrovaného vývojového prostředí (IDE), které programátorovi tvorbu zdrojového kódu usnadňuje a poskytuje mu další podporu:
    • zvýraznění syntaxe
    • vyznačení syntaktických chyb
    • nápověda
    • seznamy funkcí
    • příklady
    • přímý přístup k navazujícím nástrojům (vyvolání kompilátoru, možnost krokování a sledování průběhu programu pomocí debuggeru, vytváření souborů pro řízení překladu - Makefile, zpracování dokumentace a podobně)......
  • Strojový kód
    • je v informatice posloupnost strojových instrukcí prováděných procesorem počítače, které jsou zapsány pomocí posloupností číselných kódů těchto strojových instrukcí. Instrukce jsou uloženy v paměti jako sekvence bitů, tedy jako čísla

Algoritmus

  • je přesný návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy.
  • Myslí se jím teoretický princip řešení problému, oproti přesnému zápisu v konkrétním programovacím jazyce. Obecně se ale algoritmus může objevit v jakémkoli jiném odvětví. Jako jistý druh algoritmu se může chápat i např. kuchařský recept.
  • Vlastnosti algoritmu
    • konečnost - každý algoritmus musí skončit v konečném počtu kroků. Tento počet kroků může být libovolně velký (podle rozsahu a hodnot vstupních údajů), ale pro každý jednotlivý vstup musí být konečný.
    • obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost) - algoritmus neřeší jeden konkrétní problém, musí řešit danou úlohu pro různé vstupní hodnoty
    • determinovanost (opakovatelnost) - každý krok algoritmu musí být jednoznačně a přesně definován. V každé situaci musí být naprosto zřejmé, co a jak se má provést, jak má provádění algoritmu pokračovat. Pro stejné vstupy dostaneme pokaždé stejné výsledky.
  • Způsoby zápisu algoritmu
    • slovní vyjádření
    • grafické vyjádření
** ->Strukturogram je algoritmus přepsaný do tabulkového způsobu seřazení příkazů pod sebou v návaznosti tak, aby se po přepsání do programovacího jazyka dosáhnul požadovaný výsledek.
** ->vývojový diagram

Postup řešení určité úlohy lze zapsat pomocí vývojového diagramu. Ten se skládá ze značek, do kterých se zapisují jednotlivé příkazy

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje