Programové struktury
(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				 (→Větvení)  | 
		|||
| Řádka 32: | Řádka 32: | ||
Nejprve je vyhodnocena podmínka P. Když je splněna, provede se sekvence S. Není-li podmínka splněna, nic se neprovádí a běh programu pokračuje dále.  | Nejprve je vyhodnocena podmínka P. Když je splněna, provede se sekvence S. Není-li podmínka splněna, nic se neprovádí a běh programu pokračuje dále.  | ||
| + | <pre>int x;  | ||
| + | if (x > 0) MessageBox.Show("Kladné číslo");</pre>  | ||
| + | * '''Úplný podmíněný příkaz'''  | ||
| + | [[Soubor:uplny_podm_prikaz.jpg]]  | ||
Verze z 21. 4. 2012, 12:11
- způsob zápisu algoritmu pomocí VD
 - událostní funkce
 - obecná funkce, objektová metoda, předávání parametrů funkci, návratová hodnota
 - binární větvení
 - cyklus (podmíněný, s definovaným počtem opakování)
 - objekt
 - příklady programů ve vybraném jazyce
 
Strukturované programování (strukturovaný programovací jazyk)
- označuje v informatice programovací techniku, kdy se implementovaný algoritmus rozděluje na dílčí úlohy (tzn. na procedury či funkce, které se spojují v jeden celek). Na strukturované programování lze nahlížet jako na imperativní programování za využití vybraných řídicích. U strukturovaného programování se vyhýbáme řídicímu příkazu skoku.
 
-  Strukturované programování definuje, že se program může skládat pouze z následujících čtyř struktur:
- sekvence: provádí posloupnost příkazů jeden po druhém
 - větvení: jeden nebo více příkazů je vykonán v závislosti na stavu programu (obvykle vyjadřováno klíčovými slovy if-else)
 - cyklus: příkazy jsou prováděny do té doby, dokud program nedosáhne nějakého stavu (obvykle vyjadřováno klíčovými slovy while, for)
 - podprogram: příkazy jsou shromažďovány do samostatného bloku, který má své jméno a definuje vstupy a výstupy. Tento blok (funkci nebo proceduru) lze z jiné části programu volat jeho jménem (identifikátorem). Funkce s návratovou hodnotou lze zařadit do výrazu.
 
 - Nejznámějším důsledkem těchto zásad je snaha zabránit nebo v závislosti na programovacím jazyce alespoň omezit používání příkazu skoku. Programový kód nerespektující výše uvedené zásady se často hanlivě označuje jako „špagetový kód“.
 
Sekvence
- Sekvence představuje posloupnost jednotlivých příkazů řazených v pořadí za sebou tak, jak mají být vykonány. Uzavřená sekvence se nazývá složený příkaz nebo blok.
 
Větvení
- Větvení umožňuje volit další postup řešení na základě splnění nebo nesplnění určité podmínky. Z obecného pohledu ale nemusí být vždy testována podmínka, neboť rozhodující pro větvení je až logická hodnota (true/false), která je výsledkem zmíněné podmínky. Větvit lze tedy i jen na základě hodnoty v logické proměnné. Větvení může být realizováno jako neúplný podmíněný příkaz, úplný podmíněný příkaz nebo jako přepínač.
 
- Neúplný podmíněný příkaz
 
Nejprve je vyhodnocena podmínka P. Když je splněna, provede se sekvence S. Není-li podmínka splněna, nic se neprovádí a běh programu pokračuje dále.
int x;
if (x > 0) MessageBox.Show("Kladné číslo");
- Úplný podmíněný příkaz
 


