Proměnné a datové typy
(Rozdíly mezi verzemi)
(sloučení data types of VB & C#) |
(formátování) |
||
Řádka 131: | Řádka 131: | ||
<td>podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ | <td>podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ | ||
− | <pre>object a; | + | <pre>object a; |
+ | a = 1;</pre> | ||
proměnná <code>a</code> je typu <code>Int32</code></td> | proměnná <code>a</code> je typu <code>Int32</code></td> | ||
</tr> | </tr> |
Verze z 1. 5. 2012, 18:14
- základní datové typy v jazyce C#
- explicitní a implicitní deklarace proměnných
- konstanta
- pole (velikost pole, rozměr pole, index, asociativní pole)
- datové typy u databází
- označování proměnných
- operace s proměnnými a sestavování výrazů
- priorita operátorů
Obsah |
Základní datové typy
VB | C# | ||
---|---|---|---|
Celočíselné | |||
Byte |
zabírá 1 byte (0–255) | ||
Integer |
zabírá 2 byty, číslo se znaménkem (-32768 až 32767) | int |
zabírá 4 byty |
Long |
zabírá 4 byty, celočíselná hodnota (-2147483648 až 2147483647) | long |
zabírá 8 bytů |
Reálné | |||
Decimal |
zabírá 14 bytů, číslo se znaménkem, lze ho použít jen pomocí Variant, jehož je podtypem | ||
Single |
zabírá 4 byty, číselná hodnota (-3.402823E38 až –1.401298E-45 pro záporné hodnoty,1,401298E-45 až 3,402823E38 pro kladné hodnoty) | float |
zabírá 4 byty |
Double |
zabírá 8 bytů, obdoba Single s dvoujnásobnou
přesností |
double |
zabírá 8 bytů |
Logické | |||
Boolean |
zabírá 2 byty, uchovává hodnotu True (pravda), nebo
False (lež) |
bool |
zabírá 1 byte, logická hodnota – nabývá hodnot true ,
nebo false |
Řetězcové | |||
String |
řetězec libovolných znaků kódovaných pomocí ASCII, délka prakticky
neomezena (asi 2 miliardy znaků); dělí se na řetězec pevné a dynamické délky |
string |
posloupnost znaků (řetězec), 2 byty na jeden znak |
Nestandardní | |||
Object |
zabírá 4 byty, obsahuje odkaz na objekt (adresu objektu v paměti) | object |
podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ
object a; a = 1;proměnná a je typu Int32 |
Variant |
zabírá 16 bytů, obecný datový typ, který může obsahovat jeden
z výše uvedených datových typů, proměnná tohoto typu může dynamicky měnit svůj datový typ |
||
Date |
zabírá 8 bytů, obsahuje hodnotu odpovídající datumu a času (1.leden 100 až 31.prosinec 9999,00:00:00 až 23:59:59 | DateTime |
uchovává datum a čas |
Explicitní a implicitní deklarace proměnných
Explicitní
- Pro proměnnou rezervujeme za běhu programu prostor v paměti pro uložení proměnné. Explicitní deklarace proměnné se zapisuje před jejím vlastním použitím, zpravidla na začátku procedury události. Deklarace začíná příkazem Dim (v podstatě znamená dimenze nebo dimenzovat). V deklaraci můžeme sdělit VBA jaký typ dat budeme používat (není povinné). Neuvedeme-li v deklaraci typ proměnné je automaticky použit implicitní typ dat Variant - může obsahovat data libovolného typu a velikosti.
- Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve Visual Basicu Prijmeni datového typu String
Dim Prijmeni As String
- Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve CSharpu Prijmeni datového typu String i s přiřazením hodnoty
string Prijmeni = "Karel IV";
- Příklad přiřazení hodnoty do proměnné Prijmeni
Prijmeni = "Karel IV"
- Implicitní
- Jedná se o deklaraci proměnné bez příkazu Dim. Implicitní deklarace znamená, že proměnnou přímo použijeme v programu (viz příklad). Implicitní deklarace má výhodu rychlejšího zápisu programového kódu, ale nese s sebou určitá rizika. Hlavním rizikem je to, že VBA při použití implicitních deklarací nepovažuje za chybu případný překlep ve jménu proměnné a považuje překlep za deklaraci nové proměnné.
- CSharp tuto deklaraci proměnné nepodporuje. V CSharpu lze provést deklaraci proměnné pouze explicitně.
- Příklad implicitní deklarace proměnné Jmeno
Jmeno = "Pepa"
Konstanta
- Konstanty jsou symboly reprezentující v programu neměnnou hodnotu.
- Příklad konstant v jazyce C#:
const int months = 12, weeks = 52, days = 365;
- Konstant2 je přiřazen řetězec nebo číslo,které se nemění.Uživatel si může nadefinovat svou konstantu příkazem const.Definice vlastních konstant má tuto syntaxi:
[Public|Private] Const název konstanty [As typ] = výraz
Pole
- kolekce proměnných
- Velikost pole odpovídá počtu jeho prvků. U jednorozměrného pole je tedy dána maximální hodnotou indexu. U pole dvourozměrného odpovídá součinu maximálních hodnot obou indexů.
- Index: při deklaraci proměnných může být identifikátor proměnné opatřen indexovým rozsahem ,to je, že řada po sobě jdoucích prvků(paměťových míst) je nazvána stejným jménem,rozlišena číslem a vložena do pole,indexový rozsah udává jeden rozměr pole,teoreticky může být pole velké o n*n prvcích
- příklad deklarace pole v CSharpu:
int[] poleJedenIndex = new int[10];
- deklaruje pole s názvem poleJedenIndex o velikosti 10 prvků, indexem budou čísla od 0 do 9, každý jeden prvek bude datového typu Int32
- příklad deklarace pole ve Visual Basicu:
Dim MePole(10) As Integer
- deklaruje pole s názvem MePole o velikosti 10 prvků, každý jeden prvek pole bude datového typu Integer
- Pole může být indexováno od 0 nebo od 1. Způsob indexování závisí na nastavení příkazu Option Base. Není-li specifikován příkaz Option Base = 1, začínají se všechna pole indexovat od nuly.
- příklad deklarace pole v CSharpu:
- Asociativní pole: je pole jehož prvky nejsou indexovány pomocí posloupnosti celých čísel, ale pomocí klíčů. Klíčem může být číslo (v nesekvenční posloupnosti), textový řetězec a jiné.
Příklad asociativního pole v jazyce PHP: $foo = array("a"=>"1", "b"=>"10", "c"=>"100"); echo $foo["c"] . $foo["b"] . $foo["a"];
Datové typy u databází
- MySQL datové typy
- Číselné typy
- TINYINT: Rozsah čísel: −128 až 127 nebo 0 až 255
- SMALLINT: Rozsah čísel: −32768 až 32767 nebo 0 až 65535
- MEDIUMINT: Rozsah čísel: −8388608 až 8388607 nebo 0 až 16777215
- INT: Rozsah čísel: −2147483648 až 2147483647 nebo 0 až 4294967295
- Double: Rozsah čísel: nejmenší nenulové hodnoty jsou ±2,2250738585072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou −±1,17976931348623157E+308. Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné hodnoty zakázané.
- Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusí, ale je to tu, aby jste měli představu o tom o jakých číslech mluvíte.
- Řetězcové typy
- VARCHAR: Rozsah: řetězec s pevně danou délkou: 0 až 255 znaků
- TEXT: Řetězec o velké velikosti
- Je jich mnohem více, ovšem tohle bohatě stačí znát
- Typy pro datum a čas
- DATE, TIME, DATETIME, TIMESTAMP, YEAR
- Číselné typy
Označování proměnných
- Způsoby označování proměnných jsou závislé na použitém BASICu. Název proměnné (identifikátor) může být sestaven z jakékoliv kombinace písmen a číslic. Název nesmí začínat číslicí a rozlišují se malá a velká písmena. Dále nesmí být jako identifikátor použito vyhrazené slovo, které v příslušném jazyce má již svůj význam (IF, TO, GO, atd.). První znak vždy bývá písmeno, některé druhy BASICu dovolují na druhém místě pouze číslici, jiné pak číslice i písmena. Neměli by obsahovat háčky a čárky.
Operace s proměnnými a sestavování výrazů
- Aritmetické operátory
- CSharp:
- / * + - %
- Visual Basic:
- arg + arg sečte oba argumenty
- arg - arg odečte oba argumenty
- -arg změní znaménko
- arg*arg vynásobí oba argumenty
- arg/arg vydělí první druhým
- argarg celočíselné dělení (výsledek je jen celá část podílu)
- arg1 MOD arg2 zbytek po celočíselném dělení
- arg1^arg2 umocnění základ arg1 mocnitelem arg2
- CSharp:
- Relační
- CSharp:
- < > <= >= != ==
- Visual Basic:
- arg1 < arg2 výsledek je true , je-li arg1 menší než arg2 , jinak false
- arg1 > arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší než arg2 , jinak false
- arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší nebo roven arg2 , jinak false
- arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 roven arg2 , jinak false
- arg1 arg2 výsledek je true , když arg1 není roven arg2 , jinak false
- Like prověří , zda se v řetězci nachází určitý vzorek
- Is prověří ,zda existuje objektová proměnná daného typu , nebo zda dvě
- objektové proměnné obsahují odkaz na stejný objekt.
- CSharp:
- Logické
- CSharp:
- ! && ||
- Visual Basic:
- arg1 AND arg2 logický součin obou argumentů
- arg1 OR arg2 log. součet obou argumentů
- arg1 XOR arg2 výlučně OR (nonekvivalence) argumentů
- NOT arg negace arg.
- arg1 IMP arg2 implikace arg.
- arg1 EQV arg2 ekvivalence arg.
- CSharp:
- Bitové
bit1 bit2 výsledek 0 0 1 0 1 1 1 0 0 1 1 1
Priorita operátorů
Určuje pořadí vyhodnocování částí výrazu. Nejvyšší prioritu mají operátory aritmetické, pak následují relační a nejnižší prioritu u kombinovaných výrazů mají logické operátory. V rámci aritmetických operátorů mají vyšší prioritu * a / před + a -.