Proměnné a datové typy

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (formátování)
(mysql data types convert to tables)
Řádka 216: Řádka 216:
 
== Datové typy u databází ==
 
== Datové typy u databází ==
 
*'''MySQL datové typy'''
 
*'''MySQL datové typy'''
**'''Číselné typy'''
+
<table style="width:100%" class="wikitable">
***'''TINYINT''': Rozsah čísel: −128 až 127 nebo 0 až 255
+
<tr>
***'''SMALLINT''': Rozsah čísel: −32768 až 32767 nebo 0 až 65535
+
<th colspan="2">Číselné typy</th>
***'''MEDIUMINT''': Rozsah čísel: −8388608 až 8388607 nebo 0 až 16777215
+
</tr>
***'''INT''': Rozsah čísel: −2147483648 až 2147483647 nebo 0 až 4294967295
+
***'''Double''': Rozsah čísel: nejmenší nenulové hodnoty jsou ±2,2250738585072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou −±1,17976931348623157E+308. Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné hodnoty zakázané.
+
***Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusí, ale je to tu, aby jste měli představu o tom o jakých číslech mluvíte.
+
**'''Řetězcové typy'''
+
***'''VARCHAR''': Rozsah: řetězec s pevně danou délkou: 0 až 255 znaků
+
***'''TEXT''': Řetězec o velké velikosti
+
*** Je jich mnohem více, ovšem tohle bohatě stačí znát
+
**'''Typy pro datum a čas'''
+
***'''DATE, TIME, DATETIME, TIMESTAMP, YEAR'''
+
  
 +
<tr>
 +
<th>Název</th>
 +
 +
<th>Rozsah čísel</th>
 +
</tr>
 +
<tr>
 +
<td><code>TINYINT</code></td>
 +
 +
<td>−128 až 127&nbsp;nebo 0&nbsp;až 255</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>SMALLINT</code></td>
 +
 +
<td>−32768 až 32767&nbsp;nebo 0&nbsp;až 65535</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>MEDIUMINT</code></td>
 +
 +
<td>Rozsah čísel: −8388608 až 8388607&nbsp;nebo 0&nbsp;až 16777215</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>INT</code></td>
 +
 +
<td>Rozsah čísel: −2147483648 až 2147483647&nbsp;nebo 0&nbsp;až 4294967295</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>DOUBLE</code></td>
 +
 +
<td>Rozsah čísel: nejmenší nenulové hodnoty jsou
 +
±2,2250738585&shy;072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou
 +
−±1,179769313&shy;48623157E+308&shy;.&nbsp;Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné
 +
hodnoty zakázané.<br>
 +
Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusí, ale je to tu, aby jste
 +
měli představu o&nbsp;tom o&nbsp;jakých číslech mluvíte.</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<th colspan="2">Řetězcové typy</th>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<th>Název</th>
 +
 +
<th>Velikost</th>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>VARCHAR</code></td>
 +
 +
<td>řetězec s&nbsp;pevně danou délkou&nbsp;&ndash; od 0&nbsp;do 255&nbsp;znaků</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>TEXT</code></td>
 +
 +
<td>řetězec o&nbsp;velké velikosti</td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td colspan="2"><em>a spousta dalších řetězcových typů...</em></td>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<th colspan="2">Typy pro datum a čas</th>
 +
</tr>
 +
 +
<tr>
 +
<td><code>DATE</code>, <code>TIME</code>, <code>DATETIME</code>,
 +
<code>TIMESTAMP</code>,&nbsp;<code>YEAR</code></td>
 +
 +
<td>typy pro reprezentaci datumu a času</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
 
== Označování proměnných ==
 
== Označování proměnných ==

Verze z 1. 5. 2012, 18:37

  • základní datové typy v jazyce C#
  • explicitní a implicitní deklarace proměnných
  • konstanta
  • pole (velikost pole, rozměr pole, index, asociativní pole)
  • datové typy u databází
  • označování proměnných
  • operace s proměnnými a sestavování výrazů
  • priorita operátorů


Obsah

Základní datové typy

VB C#
Celočíselné
Byte zabírá 1 byte (0–255)    
Integer zabírá 2 byty, číslo se znaménkem (-32768 až 32767) int zabírá 4 byty
Long zabírá 4 byty, celočíselná hodnota (-2147483648 až 2147483647) long zabírá 8 bytů
Reálné
Decimal zabírá 14 bytů, číslo se znaménkem, lze ho použít jen pomocí Variant, jehož je podtypem    
Single zabírá 4 byty, číselná hodnota (-3.402823E38 až –1.401298E-45 pro záporné hodnoty,1,401298E-45 až 3,402823E38 pro kladné hodnoty) float zabírá 4 byty
Double zabírá 8 bytů, obdoba Single s dvoujnásobnou přesností double zabírá 8 bytů
Logické
Boolean zabírá 2 byty, uchovává hodnotu True (pravda), nebo False (lež) bool zabírá 1 byte, logická hodnota – nabývá hodnot true, nebo false
Řetězcové
String řetězec libovolných znaků kódovaných pomocí ASCII, délka prakticky

neomezena (asi 2 miliardy znaků); dělí se na řetězec pevné a

dynamické délky
string posloupnost znaků (řetězec), 2 byty na jeden znak
Nestandardní
Object zabírá 4 byty, obsahuje odkaz na objekt (adresu objektu v paměti) object podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ
object a;
a = 1;
proměnná a je typu Int32
Variant zabírá 16 bytů, obecný datový typ, který může obsahovat jeden

z výše uvedených datových typů, proměnná tohoto typu může dynamicky

měnit svůj datový typ
   
Date zabírá 8 bytů, obsahuje hodnotu odpovídající datumu a času (1.leden 100 až 31.prosinec 9999,00:00:00 až 23:59:59 DateTime uchovává datum a čas



Explicitní a implicitní deklarace proměnných

Explicitní

  • Pro proměnnou rezervujeme za běhu programu prostor v paměti pro uložení proměnné. Explicitní deklarace proměnné se zapisuje před jejím vlastním použitím, zpravidla na začátku procedury události. Deklarace začíná příkazem Dim (v podstatě znamená dimenze nebo dimenzovat). V deklaraci můžeme sdělit VBA jaký typ dat budeme používat (není povinné). Neuvedeme-li v deklaraci typ proměnné je automaticky použit implicitní typ dat Variant - může obsahovat data libovolného typu a velikosti.
  • Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve Visual Basicu Prijmeni datového typu String
                  Dim Prijmeni As String
  • Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve CSharpu Prijmeni datového typu String i s přiřazením hodnoty
                  string Prijmeni = "Karel IV";
  • Příklad přiřazení hodnoty do proměnné Prijmeni
                  Prijmeni = "Karel IV"


  • Implicitní
  • Jedná se o deklaraci proměnné bez příkazu Dim. Implicitní deklarace znamená, že proměnnou přímo použijeme v programu (viz příklad). Implicitní deklarace má výhodu rychlejšího zápisu programového kódu, ale nese s sebou určitá rizika. Hlavním rizikem je to, že VBA při použití implicitních deklarací nepovažuje za chybu případný překlep ve jménu proměnné a považuje překlep za deklaraci nové proměnné.
  • CSharp tuto deklaraci proměnné nepodporuje. V CSharpu lze provést deklaraci proměnné pouze explicitně.
  • Příklad implicitní deklarace proměnné Jmeno
                  Jmeno = "Pepa"


Konstanta

  • Konstanty jsou symboly reprezentující v programu neměnnou hodnotu.
  • Příklad konstant v jazyce C#:

const int months = 12, weeks = 52, days = 365;

  • Konstant2 je přiřazen řetězec nebo číslo,které se nemění.Uživatel si může nadefinovat svou konstantu příkazem const.Definice vlastních konstant má tuto syntaxi:

[Public|Private] Const název konstanty [As typ] = výraz


Pole

  • kolekce proměnných
  • Velikost pole odpovídá počtu jeho prvků. U jednorozměrného pole je tedy dána maximální hodnotou indexu. U pole dvourozměrného odpovídá součinu maximálních hodnot obou indexů.
  • Index: při deklaraci proměnných může být identifikátor proměnné opatřen indexovým rozsahem ,to je, že řada po sobě jdoucích prvků(paměťových míst) je nazvána stejným jménem,rozlišena číslem a vložena do pole,indexový rozsah udává jeden rozměr pole,teoreticky může být pole velké o n*n prvcích
    • příklad deklarace pole v CSharpu:
      • int[] poleJedenIndex = new int[10];
        • deklaruje pole s názvem poleJedenIndex o velikosti 10 prvků, indexem budou čísla od 0 do 9, každý jeden prvek bude datového typu Int32
    • příklad deklarace pole ve Visual Basicu:
      • Dim MePole(10) As Integer
        • deklaruje pole s názvem MePole o velikosti 10 prvků, každý jeden prvek pole bude datového typu Integer
        • Pole může být indexováno od 0 nebo od 1. Způsob indexování závisí na nastavení příkazu Option Base. Není-li specifikován příkaz Option Base = 1, začínají se všechna pole indexovat od nuly.
  • Asociativní pole: je pole jehož prvky nejsou indexovány pomocí posloupnosti celých čísel, ale pomocí klíčů. Klíčem může být číslo (v nesekvenční posloupnosti), textový řetězec a jiné.

Příklad asociativního pole v jazyce PHP: $foo = array("a"=>"1", "b"=>"10", "c"=>"100"); echo $foo["c"] . $foo["b"] . $foo["a"];


Datové typy u databází

  • MySQL datové typy
Číselné typy
Název Rozsah čísel
TINYINT −128 až 127 nebo 0 až 255
SMALLINT −32768 až 32767 nebo 0 až 65535
MEDIUMINT Rozsah čísel: −8388608 až 8388607 nebo 0 až 16777215
INT Rozsah čísel: −2147483648 až 2147483647 nebo 0 až 4294967295
DOUBLE Rozsah čísel: nejmenší nenulové hodnoty jsou

±2,2250738585­072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou −±1,179769313­48623157E+308­. Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné hodnoty zakázané.
Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusí, ale je to tu, aby jste

měli představu o tom o jakých číslech mluvíte.
Řetězcové typy
Název Velikost
VARCHAR řetězec s pevně danou délkou – od 0 do 255 znaků
TEXT řetězec o velké velikosti
a spousta dalších řetězcových typů...
Typy pro datum a čas
DATE, TIME, DATETIME, TIMESTAMPYEAR typy pro reprezentaci datumu a času

Označování proměnných

  • Způsoby označování proměnných jsou závislé na použitém BASICu. Název proměnné (identifikátor) může být sestaven z jakékoliv kombinace písmen a číslic. Název nesmí začínat číslicí a rozlišují se malá a velká písmena. Dále nesmí být jako identifikátor použito vyhrazené slovo, které v příslušném jazyce má již svůj význam (IF, TO, GO, atd.). První znak vždy bývá písmeno, některé druhy BASICu dovolují na druhém místě pouze číslici, jiné pak číslice i písmena. Neměli by obsahovat háčky a čárky.


Operace s proměnnými a sestavování výrazů

  • Aritmetické operátory
    • CSharp:
      • / * + - %
    • Visual Basic:
      • arg + arg sečte oba argumenty
      • arg - arg odečte oba argumenty
      • -arg změní znaménko
      • arg*arg vynásobí oba argumenty
      • arg/arg vydělí první druhým
      • argarg celočíselné dělení (výsledek je jen celá část podílu)
      • arg1 MOD arg2 zbytek po celočíselném dělení
      • arg1^arg2 umocnění základ arg1 mocnitelem arg2
  • Relační
    • CSharp:
      • < > <= >= != ==
    • Visual Basic:
      • arg1 < arg2 výsledek je true , je-li arg1 menší než arg2 , jinak false
      • arg1 > arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší než arg2 , jinak false
      • arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší nebo roven arg2 , jinak false
      • arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 roven arg2 , jinak false
      • arg1 arg2 výsledek je true , když arg1 není roven arg2 , jinak false
      • Like prověří , zda se v řetězci nachází určitý vzorek
      • Is prověří ,zda existuje objektová proměnná daného typu , nebo zda dvě
    • objektové proměnné obsahují odkaz na stejný objekt.
  • Logické
    • CSharp:
      • ! && ||
    • Visual Basic:
      • arg1 AND arg2 logický součin obou argumentů
      • arg1 OR arg2 log. součet obou argumentů
      • arg1 XOR arg2 výlučně OR (nonekvivalence) argumentů
      • NOT arg negace arg.
      • arg1 IMP arg2 implikace arg.
      • arg1 EQV arg2 ekvivalence arg.
  • Bitové
    bit1 bit2 výsledek
    0 0 1
    0 1 1
    1 0 0
    1 1 1

Priorita operátorů

Určuje pořadí vyhodnocování částí výrazu. Nejvyšší prioritu mají operátory aritmetické, pak následují relační a nejnižší prioritu u kombinovaných výrazů mají logické operátory. V rámci aritmetických operátorů mají vyšší prioritu * a / před + a -.

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje