Programovací jazyky
(Rozdíly mezi verzemi)
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
*'''Způsoby zápisu algoritmu''' | *'''Způsoby zápisu algoritmu''' | ||
**'''slovní vyjádření''' | **'''slovní vyjádření''' | ||
− | |||
**'''grafické vyjádření''' | **'''grafické vyjádření''' | ||
− | ** ->'''Strukturogram''' je algoritmus přepsaný do tabulkového způsobu seřazení příkazů pod sebou v návaznosti tak, aby se po přepsání do programovacího jazyka dosáhnul požadovaný výsledek. | + | *** ->'''Strukturogram''' je algoritmus přepsaný do tabulkového způsobu seřazení příkazů pod sebou v návaznosti tak, aby se po přepsání do programovacího jazyka dosáhnul požadovaný výsledek. |
− | ** ->'''vývojový diagram''' | + | *** ->'''vývojový diagram''' je postup řešení určité úlohy lze zapsat pomocí vývojového diagramu. Ten se skládá ze značek, do kterých se zapisují jednotlivé příkazy při postupu řešení určitého úkolu. Tento postup řešení se nazývá algoritmus. |
− | + |
Verze z 18. 4. 2012, 21:16
- co to je program, zdrojový kód
- co to je algoritmus, způsoby zápisu algoritmů, vlastnosti algoritmů
- rozdělení prg. jazyků: imperativní (procedurální) a deklarativní (neprocedurální)
- rozdělení prg. jazyků: kompilující a interpretující
- JAVA platforma
- událostmi řízené programování
- syntaxe a sémantika
- vysvětlit předložený zdrojový text v C#
Program
- Je v informatice postup operací, který popisuje realizaci dané úlohy
- Zápis algoritmů pomocí příkazů určitého programovacího jazyka
- Počítačový program (též jen program, obecně pak software) je v informatice posloupnost instrukcí (ne nutně strojových instrukcí), která popisuje realizaci dané úlohy počítačem. Aby počítač mohl vykonávat nějakou činnost, potřebuje mít ve své operační paměti alespoň jeden program
Zdrojový kód
- Zdrojový kód nebo zdrojový text je v informatice označení zápisu textu počítačového programu v některém programovacím jazyce, který je uložen v jednom nebo více textových souborech (tzv. projekty).
- Zdrojový kód obvykle programátor zapisuje pomocí textového editoru, ale může být též generován specializovaným programem.
- Textový editor může být součástí integrovaného vývojového prostředí (IDE), které programátorovi tvorbu zdrojového kódu usnadňuje a poskytuje mu další podporu:
- zvýraznění syntaxe
- vyznačení syntaktických chyb
- nápověda
- seznamy funkcí
- příklady
- přímý přístup k navazujícím nástrojům (vyvolání kompilátoru, možnost krokování a sledování průběhu programu pomocí debuggeru, vytváření souborů pro řízení překladu - Makefile, zpracování dokumentace a podobně)......
- Strojový kód
- je v informatice posloupnost strojových instrukcí prováděných procesorem počítače, které jsou zapsány pomocí posloupností číselných kódů těchto strojových instrukcí. Instrukce jsou uloženy v paměti jako sekvence bitů, tedy jako čísla
Algoritmus
- je přesný návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy.
- Myslí se jím teoretický princip řešení problému, oproti přesnému zápisu v konkrétním programovacím jazyce. Obecně se ale algoritmus může objevit v jakémkoli jiném odvětví. Jako jistý druh algoritmu se může chápat i např. kuchařský recept.
- Vlastnosti algoritmu
- konečnost - každý algoritmus musí skončit v konečném počtu kroků. Tento počet kroků může být libovolně velký (podle rozsahu a hodnot vstupních údajů), ale pro každý jednotlivý vstup musí být konečný.
- obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost) - algoritmus neřeší jeden konkrétní problém, musí řešit danou úlohu pro různé vstupní hodnoty
- determinovanost (opakovatelnost) - každý krok algoritmu musí být jednoznačně a přesně definován. V každé situaci musí být naprosto zřejmé, co a jak se má provést, jak má provádění algoritmu pokračovat. Pro stejné vstupy dostaneme pokaždé stejné výsledky.
- Způsoby zápisu algoritmu
- slovní vyjádření
- grafické vyjádření
- ->Strukturogram je algoritmus přepsaný do tabulkového způsobu seřazení příkazů pod sebou v návaznosti tak, aby se po přepsání do programovacího jazyka dosáhnul požadovaný výsledek.
- ->vývojový diagram je postup řešení určité úlohy lze zapsat pomocí vývojového diagramu. Ten se skládá ze značek, do kterých se zapisují jednotlivé příkazy při postupu řešení určitého úkolu. Tento postup řešení se nazývá algoritmus.