Principy datových komunikací
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Synchronní a asynchronní komunikace) |
(→Synchronní a asynchronní komunikace) |
||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
==Synchronní a asynchronní komunikace== | ==Synchronní a asynchronní komunikace== | ||
Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním. | Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním. | ||
+ | *Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním. | ||
*'''Synchronní komunikace''' | *'''Synchronní komunikace''' | ||
− | ** | + | **Při synchronním přenosu jsou obvykle přenášeny celé bloky znaků. Datové bity jednotlivých znaků přitom následují těsně po sobě, bez jakýchkoli časových odstupů, a nejsou prokládány žádnými start- či stop-bity |
+ | **Začátek bloku je indikován jedním nebo několika speciálními synchronizačními znaky (tzv. znaky SYN) | ||
+ | **Synchronní přenos je obecně rychlejší než asynchronní, neboť není zatížen režií připadající na start- a stop-bity. Jeho technická a programová realizace však bývá poněkud složitější než u přenosu asynchronního. | ||
**Mezi nástroje synchronní komunikace patří například '''chat a videokonference''' | **Mezi nástroje synchronní komunikace patří například '''chat a videokonference''' | ||
Verze z 22. 4. 2012, 20:36
- duplex / poloduplex
- synchronní / asynchronní
- multiplexy (časový, statistický, ...)
Duplexní spojení
Duplexní spojení je taková komunikace (popř. přenos dat) mezi dvěma subjekty, při které mohou data putovat oběma směry současně. Jiným způsobem provozu je simplexní spojení, při kterém v daném časovém okamžiku putují data jen jedním směrem.
- Half-duplex (poloviční duplex)
- Obě strany mohou přijímat i vysílat, avšak nikoli současně – v každý jednotlivý okamžik probíhá přenos pouze jedním směrem (podobné simplexu). Při této komunikaci jsou však na rozdíl od simplexu využívány dvě frekvence. Na jedné frekvenci se vysílá, na druhé přijímá.
- Příkladem takové komunikace je vysílání radiostanic (vysílaček) přes opakovač; typické pro half-duplexní spojení je používání signalizace „přepínám“.
- Full-duplex (plný duplex)
- U plného duplexu může obousměrná komunikace probíhat současně. Příkladem takové komunikace může být běžný telefonický hovor, kdy obě zúčastněné strany mohou hovořit zároveň.
- Plný duplex v Ethernetu funguje tak, že dva páry vodičů v ethernetovém kabelu jsou využívány pro odesílání rámců a dva páry jsou využívány pro příjem.
Synchronní a asynchronní komunikace
Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním.
- Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním.
- Synchronní komunikace
- Při synchronním přenosu jsou obvykle přenášeny celé bloky znaků. Datové bity jednotlivých znaků přitom následují těsně po sobě, bez jakýchkoli časových odstupů, a nejsou prokládány žádnými start- či stop-bity
- Začátek bloku je indikován jedním nebo několika speciálními synchronizačními znaky (tzv. znaky SYN)
- Synchronní přenos je obecně rychlejší než asynchronní, neboť není zatížen režií připadající na start- a stop-bity. Jeho technická a programová realizace však bývá poněkud složitější než u přenosu asynchronního.
- Mezi nástroje synchronní komunikace patří například chat a videokonference
- Asynchronní komunikace
- Mezi představitele asynchronní komunikace se řadí především fóra,virtuální výukové prostředí (Moodle)
- Nevyžaduje zapojení účastníků ve stejném čase
- Účastníci nemusí okamžité reagovat