Principy datových komunikací

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Synchronní a asynchronní komunikace)
(Synchronní a asynchronní komunikace)
Řádka 28: Řádka 28:
 
**Synchronní přenos je obecně rychlejší než asynchronní, neboť není zatížen režií připadající na start- a stop-bity. Jeho technická a programová realizace však bývá poněkud složitější než u přenosu asynchronního.
 
**Synchronní přenos je obecně rychlejší než asynchronní, neboť není zatížen režií připadající na start- a stop-bity. Jeho technická a programová realizace však bývá poněkud složitější než u přenosu asynchronního.
 
**Mezi nástroje synchronní komunikace patří například '''chat a videokonference'''
 
**Mezi nástroje synchronní komunikace patří například '''chat a videokonference'''
[[Soubor:synchronni.gif|right|‎frame]]
+
[[Soubor:synchronni.gif|right|‎500px]]
 
<br style="clear: both;" />
 
<br style="clear: both;" />
  
Řádka 36: Řádka 36:
 
**Nevyžaduje zapojení účastníků ve stejném čase
 
**Nevyžaduje zapojení účastníků ve stejném čase
 
**Mezi představitele asynchronní komunikace se řadí především '''fóra,virtuální výukové prostředí (Moodle)'''
 
**Mezi představitele asynchronní komunikace se řadí především '''fóra,virtuální výukové prostředí (Moodle)'''
[[Soubor:asynchronni.gif|right|‎frame]]
+
[[Soubor:asynchronni.gif|right|‎500px]]
 
<br style="clear: both;" />
 
<br style="clear: both;" />

Verze z 22. 4. 2012, 21:12

  • duplex / poloduplex
  • synchronní / asynchronní
  • multiplexy (časový, statistický, ...)

Duplexní spojení

Duplexní spojení je taková komunikace (popř. přenos dat) mezi dvěma subjekty, při které mohou data putovat oběma směry současně. Jiným způsobem provozu je simplexní spojení, při kterém v daném časovém okamžiku putují data jen jedním směrem.

  • Half-duplex (poloviční duplex)
    • Obě strany mohou přijímat i vysílat, avšak nikoli současně – v každý jednotlivý okamžik probíhá přenos pouze jedním směrem (podobné simplexu). Při této komunikaci jsou však na rozdíl od simplexu využívány dvě frekvence. Na jedné frekvenci se vysílá, na druhé přijímá.
    • Příkladem takové komunikace je vysílání radiostanic (vysílaček) přes opakovač; typické pro half-duplexní spojení je používání signalizace „přepínám“.
‎frame



  • Full-duplex (plný duplex)
    • U plného duplexu může obousměrná komunikace probíhat současně. Příkladem takové komunikace může být běžný telefonický hovor, kdy obě zúčastněné strany mohou hovořit zároveň.
    • Plný duplex v Ethernetu funguje tak, že dva páry vodičů v ethernetovém kabelu jsou využívány pro odesílání rámců a dva páry jsou využívány pro příjem.
‎frame


Synchronní a asynchronní komunikace

Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním.

  • Způsoby komunikace můžeme rozdělit na synchronní a asynchronní. Rozdíly nalezneme v čase kdy komunikace probíhá. Tedy jestli komunikace probíhá v reálném čase či zda v ní účastníci na sebe reagují s určitým zpožděním.
  • Synchronní komunikace
    • Při synchronním přenosu jsou obvykle přenášeny celé bloky znaků. Datové bity jednotlivých znaků přitom následují těsně po sobě, bez jakýchkoli časových odstupů, a nejsou prokládány žádnými start- či stop-bity
    • Začátek bloku je indikován jedním nebo několika speciálními synchronizačními znaky (tzv. znaky SYN)
    • Synchronní přenos je obecně rychlejší než asynchronní, neboť není zatížen režií připadající na start- a stop-bity. Jeho technická a programová realizace však bývá poněkud složitější než u přenosu asynchronního.
    • Mezi nástroje synchronní komunikace patří například chat a videokonference
‎500px


  • Asynchronní komunikace
    • Při asynchronním sériovém přenosu mohou být jednotlivé znaky (přesněji značky) přenášeny s libovolnými časovými odstupy mezi sebou.
    • Příjemce pak ovšem nemůže předem vědět, kdy začíná další znak, a proto musí být schopen jeho příchod podle vhodného příznaku rozpoznat. Tímto příznakem je tzv. start-bit (též rozběhový prvek, viz obrázek 2.1), kterým začíná každý asynchronně přenášený znak. Příchod start-bitu je pro příjemce současně i možností správně si nastavit své měřítko času (přesněji svou časovou základnu). To je nutné proto, aby příjemce správně určil časové okamžiky, kdy má vyhodnocovat stav jednotlivých datových bitů, které po start-bitu následují.
    • Nevyžaduje zapojení účastníků ve stejném čase
    • Mezi představitele asynchronní komunikace se řadí především fóra,virtuální výukové prostředí (Moodle)
‎500px


Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje