Kritéria v bodech

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Charakteristika uměleckého textu)
Řádka 31: Řádka 31:
 
== Charakteristika uměleckého textu ==
 
== Charakteristika uměleckého textu ==
  
*1 obecná charakteristika díla  
+
*1) obecná charakteristika díla  
**1.1 určit literární druh lyrika, epika, drama
+
**1.1 určit literární druh: lyrika, epika, drama
**1.2 urči literární žánr obecně jej charakterizuj a pokut možné, demonstruj na výňatku typické znaky žánru viz. kostka 9č.
+
**1.2 urči literární žánr, obecně jej charakterizuj a pokut možné, demonstruj na výňatku typické znaky žánru viz. kostka 9č.
*2 organizace jazykových prostředků (poezie, próza) popsat formu, rým (verše) slovní zásoba doložím na výňatku  
+
*2) organizace jazykových prostředků (poezie, próza) popsat formu, rým (verše) slovní zásoba doložím na výňatku  
*3 tematická výstavba (téma, obsah)
+
*3) tematická výstavba (téma, obsah)
 
**3.1 Lyrika popsat téma lyrického díla, lyrický subjekt (ich forma nebo jiné) další motivy díla  
 
**3.1 Lyrika popsat téma lyrického díla, lyrický subjekt (ich forma nebo jiné) další motivy díla  
 
**3.2 epika stručný děj, stavba kompozici, vyjmenovat a charakterizovat hlavní postavy toho díla uvést děj v které době se to odehrává charakterizuji prostor díla, kde se to odehrává charakterizuju hl. psotavy  
 
**3.2 epika stručný děj, stavba kompozici, vyjmenovat a charakterizovat hlavní postavy toho díla uvést děj v které době se to odehrává charakterizuji prostor díla, kde se to odehrává charakterizuju hl. psotavy  
 
**3.3 drama děj kdy se odehrává kde se odehrává popřípadě kdy a kde premiéra
 
**3.3 drama děj kdy se odehrává kde se odehrává popřípadě kdy a kde premiéra
*4 hlavní myšlenka toho textu
+
*4) hlavní myšlenka toho textu
*5 bod
+
*5) bod
 
**5.1 orientační zasazení díla do literárně historického kontextu  
 
**5.1 orientační zasazení díla do literárně historického kontextu  
 
**5.2 jaké hodnoty se v tehdejší společnosti  prosazovali , a jak se projevila problematika  
 
**5.2 jaké hodnoty se v tehdejší společnosti  prosazovali , a jak se projevila problematika  
 
**5.3 stručně popište vývoj ostatních druhů umění   
 
**5.3 stručně popište vývoj ostatních druhů umění   
 
**5.4 charakterizuj směr do kterého dílo zapadá  
 
**5.4 charakterizuj směr do kterého dílo zapadá  
*6 autor základní fakta o životě národnost, co byl (novinář, básník ….)
+
*6) autor základní fakta o životě národnost, co byl (novinář, básník ….)
*7 zařadit dílo do celkové tvorby autora první prostřední  
+
*7) zařadit dílo do celkové tvorby autora první prostřední  
*8 inspirace, jak dílo inspirovalo
+
*8) inspirace, jak dílo inspirovalo
*9 literární kritika jak bylo dílo příjmáno v době vzniku čím bylo kontroverzní proč jak působí dílo dnes je aktuální v čem ? jak hodnotila kritika dané doby jak ho hodnotí dnes
+
*9) literární kritika jak bylo dílo příjmáno v době vzniku čím bylo kontroverzní proč jak působí dílo dnes je aktuální v čem ? jak hodnotila kritika dané doby jak ho hodnotí dnes
*10 srovnat danné lit. Dílo, které se věnuje stejnému tématu
+
*10) srovnat danné lit. Dílo, které se věnuje stejnému tématu

Verze z 11. 4. 2012, 17:56

Charakteristika neuměleckého textu

přiřadit text k funkčnímu stylu; určit slohový útvar, tvrzení zdůvodnit;

  • Publicistický
    • Oznámení: informuje o tom, co se stane ( do budoucnosti); např. dne 22. 3. 2011 se uskuteční výstava koček
    • Zpráva: informuje o tom, co se stalo ( do minulosti); např. dne 22. 3. 2011 se uskutečnila výstava koček
    • Komentovaná zpráva – obsahuje komentáře zúčastněných osob  přímá řeč; např. trenér komentuje výkony svých svěřenců
    • Reportáž: autor se toho, o čem informuje, sám zúčastnil; může být subjektivnější než zpráva; např. viděl jsem, zúčastnil jsem se, mluvil jsem s…
    • Recenze: hodnocení nějakého uměleckého díla, může být subjektivní
    • Nekrolog: text věnovaný nedávno zesnulé osobě – připomenutí života, úvaha nad tím, proč nám bude chybět…
    • Úvodník: slovo šéfredaktora, subjektivní, často na nějaké aktuální téma
  • Odborný
    • Výklad: odborné termíny, cizí slova, číselné údaje, statistické údaje, chemické vzorce, slovesa v trpném rodě; oznamovací, citově nezabarvené věty
    • Popis pracovního postupu: rozdělen do jednotlivých kroků pro snazší orientaci; bývá doplněn obrázky; odborné termíny; přesné údaje
  • Administrativní
    • Objednávka
    • různé druhy obchodních dopisů
    • různé druhy právních textů – zákony, výňatky z nejrůznějších úmluv, přepravní řády, reklamační řády…
  • Prostě sdělovací
    • Pozvánka – co, kde a kdy se bude konat, informace o ceně, snaha nalákat návštěvníky
    • jednoduchý popis – bez odborných termínů, např. recept
    • jednoduchá, stručná zpráva
    • inzerát – užití zkratek, z důvodu úspory peněz (inzerce bývá placená)
    • strukturovaný životopis – v tabulce

Mezi funkčním stylem odborným a prostě sdělovacím stojí životopis významné osobnosti napsaný jako souvislý text.


Charakteristika uměleckého textu

  • 1) obecná charakteristika díla
    • 1.1 určit literární druh: lyrika, epika, drama
    • 1.2 urči literární žánr, obecně jej charakterizuj a pokut možné, demonstruj na výňatku typické znaky žánru viz. kostka 9č.
  • 2) organizace jazykových prostředků (poezie, próza) popsat formu, rým (verše) slovní zásoba doložím na výňatku
  • 3) tematická výstavba (téma, obsah)
    • 3.1 Lyrika popsat téma lyrického díla, lyrický subjekt (ich forma nebo jiné) další motivy díla
    • 3.2 epika stručný děj, stavba kompozici, vyjmenovat a charakterizovat hlavní postavy toho díla uvést děj v které době se to odehrává charakterizuji prostor díla, kde se to odehrává charakterizuju hl. psotavy
    • 3.3 drama děj kdy se odehrává kde se odehrává popřípadě kdy a kde premiéra
  • 4) hlavní myšlenka toho textu
  • 5) bod
    • 5.1 orientační zasazení díla do literárně historického kontextu
    • 5.2 jaké hodnoty se v tehdejší společnosti prosazovali , a jak se projevila problematika
    • 5.3 stručně popište vývoj ostatních druhů umění
    • 5.4 charakterizuj směr do kterého dílo zapadá
  • 6) autor základní fakta o životě národnost, co byl (novinář, básník ….)
  • 7) zařadit dílo do celkové tvorby autora první prostřední
  • 8) inspirace, jak dílo inspirovalo
  • 9) literární kritika jak bylo dílo příjmáno v době vzniku čím bylo kontroverzní proč jak působí dílo dnes je aktuální v čem ? jak hodnotila kritika dané doby jak ho hodnotí dnes
  • 10) srovnat danné lit. Dílo, které se věnuje stejnému tématu
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje