Proměnné a datové typy
- základní datové typy v jazyce C#
- explicitní a implicitní deklarace proměnných
- konstanta
- pole (velikost pole, rozměr pole, index, asociativní pole)
- datové typy u databází
- označování proměnných
- operace s proměnnými a sestavování výrazů
- priorita operátorů
Obsah |
Základní datové typy - Visual Basic
Celočíselné:
- Byte - zabírá 1Byte ( 0 až 255 )
- Integer - celočíselná hodnota se znaménkem zabírající 2Byte (-32768 až 32767 )
- Long - celočíselná hodnota zabírající 4Byte (-2147483648 až 2147483647 )
Reálné:
- Decimal - celočíselná hodnota bez znaménka,lze ho použít jen pomocí Variant jehož je podtypem,zabírá 12 Byte
- Single - celočíselná hodnota zabírající 4 Byte (-3.402823E38 až -1.401298E-45 pro záporné hodnoty,1,401298E-45 až 3,402823E38 pro kladné hodnoty)
- Double - je obdobou single,ale ve dvojnásobné přesnosti ,zabírá 8 Byte
Logické:
- Boolean - uchovává hodnoty True nebo False zabírající 2Byte
Nestardadní:
- Object - obsahují odkaz na objekt (adresu),zabírá 4 Byte
- Variant - je to obecný datový typ,který může obsahovat jeden z výše uvedených datových typů,proměnná tohoto typu může dynamicky měnit svůj datový typ,jestliže není proměnná nadimenzovaná pak je typu Variant,zabírá 16 Byte
- Date - obsahuje hodnoty datum a čas (1.leden 100 až 31.prosinec 9999,00:00:00 až 23:59:59),zabírá 8 Byte
Řetězcové:
- String - řetězec libov. znaků kódovaných pomocí ASCII,jeho délka je prakticky neomezena - asi 2 miliardy znaků,dále se dělí na řetězec promněnlivé délky a pevné délky
Základní datové typy - CSharp
- Celočíselné:
- int - celá čísla - velikost 32 bitů, od -231 až 231-1
- long - celá čísla - velikost 64 bitů, od -263 až 263-1
- Reálné:
- float - desetiná čísla - velikost 32 bitů, rozsah +- 3,4 * 1038
- double - desetiná čísla - velikost 64 bitů, rozsah +- 1,7 * 10308
- Logické:
- bool - logická hodnota - velikost 8 bitů, nabývá hodnot true nebo false
- Nestardadní:
- DateTime - datový typ ve kterém je uloženo datum a čas.
- object - podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ.
- object a;
- a = 1;
- tak proměnná a je typu Int32
- Řetězcové:
- string - posloupnost znaků (řetězec), 16 bitů na jeden znak
- char - jeden znak - velikost 16 bitů, rozsah 0 až 216-1
Explicitní a implicitní deklarace proměnných
Explicitní
- Pro proměnnou rezervujeme za běhu programu prostor v paměti pro uložení proměnné. Explicitní deklarace proměnné se zapisuje před jejím vlastním použitím, zpravidla na začátku procedury události. Deklarace začíná příkazem Dim (v podstatě znamená dimenze nebo dimenzovat). V deklaraci můžeme sdělit VBA jaký typ dat budeme používat (není povinné). Neuvedeme-li v deklaraci typ proměnné je automaticky použit implicitní typ dat Variant - může obsahovat data libovolného typu a velikosti.
- Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve Visual Basicu Prijmeni datového typu String
Dim Prijmeni As String
- Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve CSharpu Prijmeni datového typu String i s přiřazením hodnoty
string Prijmeni = "Karel IV";
- Příklad přiřazení hodnoty do proměnné Prijmeni
Prijmeni = "Karel IV"
- Implicitní
- Jedná se o deklaraci proměnné bez příkazu Dim. Implicitní deklarace znamená, že proměnnou přímo použijeme v programu (viz příklad). Implicitní deklarace má výhodu rychlejšího zápisu programového kódu, ale nese s sebou určitá rizika. Hlavním rizikem je to, že VBA při použití implicitních deklarací nepovažuje za chybu případný překlep ve jménu proměnné a považuje překlep za deklaraci nové proměnné.
- CSharp tuto deklaraci proměnné nepodporuje. V CSharpu lze provést deklaraci proměnné pouze explicitně.
- Příklad implicitní deklarace proměnné Jmeno
Jmeno = "Pepa"
Konstanta
- Konstanty jsou symboly reprezentující v programu neměnnou hodnotu.
- Příklad konstant v jazyce C#:
const int months = 12, weeks = 52, days = 365;
- Konstant2 je přiřazen řetězec nebo číslo,které se nemění.Uživatel si může nadefinovat svou konstantu příkazem const.Definice vlastních konstant má tuto syntaxi:
[Public|Private] Const název konstanty [As typ] = výraz
Pole
- kolekce proměnných
- Velikost pole odpovídá počtu jeho prvků. U jednorozměrného pole je tedy dána maximální hodnotou indexu. U pole dvourozměrného odpovídá součinu maximálních hodnot obou indexů.
- Index: při deklaraci proměnných může být identifikátor proměnné opatřen indexovým rozsahem ,to je, že řada po sobě jdoucích prvků(paměťových míst) je nazvána stejným jménem,rozlišena číslem a vložena do pole,indexový rozsah udává jeden rozměr pole,teoreticky může být pole velké o n*n prvcích
- příklad deklarace pole v CSharpu:
int[] poleJedenIndex = new int[10];
- deklaruje pole s názvem poleJedenIndex o velikosti 10 prvků, indexem budou čísla od 0 do 9, každý jeden prvek bude datového typu Int32
- příklad deklarace pole ve Visual Basicu:
Dim MePole(10) As Integer
- deklaruje pole s názvem MePole o velikosti 10 prvků, každý jeden prvek pole bude datového typu Integer
- Pole může být indexováno od 0 nebo od 1. Způsob indexování závisí na nastavení příkazu Option Base. Není-li specifikován příkaz Option Base = 1, začínají se všechna pole indexovat od nuly.
- příklad deklarace pole v CSharpu:
- Asociativní pole: je pole jehož prvky nejsou indexovány pomocí posloupnosti celých čísel, ale pomocí klíčů. Klíčem může být číslo (v nesekvenční posloupnosti), textový řetězec a jiné.
Příklad asociativního pole v jazyce PHP: $foo = array("a"=>"1", "b"=>"10", "c"=>"100"); echo $foo["c"] . $foo["b"] . $foo["a"];
Datové typy u databází
- MySQL datové typy
- Číselné typy
- TINYINT: Rozsah čísel: −128 až 127 nebo 0 až 255
- SMALLINT: Rozsah čísel: −32768 až 32767 nebo 0 až 65535
- MEDIUMINT: Rozsah čísel: −8388608 až 8388607 nebo 0 až 16777215
- INT: Rozsah čísel: −2147483648 až 2147483647 nebo 0 až 4294967295
- Double: Rozsah čísel: nejmenší nenulové hodnoty jsou ±2,2250738585072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou −±1,17976931348623157E+308. Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné hodnoty zakázané.
- Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusí, ale je to tu, aby jste měli představu o tom o jakých číslech mluvíte.
- Řetězcové typy
- VARCHAR: Rozsah: řetězec s pevně danou délkou: 0 až 255 znaků
- TEXT: Řetězec o velké velikosti
- Je jich mnohem více, ovšem tohle bohatě stačí znát
- Typy pro datum a čas
- DATE, TIME, DATETIME, TIMESTAMP, YEAR
- Číselné typy
Označování proměnných
- Způsoby označování proměnných jsou závislé na použitém BASICu. Název proměnné (identifikátor) může být sestaven z jakékoliv kombinace písmen a číslic. Název nesmí začínat číslicí a rozlišují se malá a velká písmena. Dále nesmí být jako identifikátor použito vyhrazené slovo, které v příslušném jazyce má již svůj význam (IF, TO, GO, atd.). První znak vždy bývá písmeno, některé druhy BASICu dovolují na druhém místě pouze číslici, jiné pak číslice i písmena. Neměli by obsahovat háčky a čárky.
Operace s proměnnými a sestavování výrazů
- Aritmetické operátory
- CSharp:
- / * + - %
- Visual Basic:
- arg + arg sečte oba argumenty
- arg - arg odečte oba argumenty
- -arg změní znaménko
- arg*arg vynásobí oba argumenty
- arg/arg vydělí první druhým
- argarg celočíselné dělení (výsledek je jen celá část podílu)
- arg1 MOD arg2 zbytek po celočíselném dělení
- arg1^arg2 umocnění základ arg1 mocnitelem arg2
- CSharp:
- Relační
- CSharp:
- < > <= >= != ==
- Visual Basic:
- arg1 < arg2 výsledek je true , je-li arg1 menší než arg2 , jinak false
- arg1 > arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší než arg2 , jinak false
- arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 větší nebo roven arg2 , jinak false
- arg1 = arg2 výsledek je true , je-li arg1 roven arg2 , jinak false
- arg1 arg2 výsledek je true , když arg1 není roven arg2 , jinak false
- Like prověří , zda se v řetězci nachází určitý vzorek
- Is prověří ,zda existuje objektová proměnná daného typu , nebo zda dvě
- objektové proměnné obsahují odkaz na stejný objekt.
- CSharp:
- Logické
- CSharp:
- ! && ||
- Visual Basic:
- arg1 AND arg2 logický součin obou argumentů
- arg1 OR arg2 log. součet obou argumentů
- arg1 XOR arg2 výlučně OR (nonekvivalence) argumentů
- NOT arg negace arg.
- arg1 IMP arg2 implikace arg.
- arg1 EQV arg2 ekvivalence arg.
- CSharp:
- Bitové
bit1 bit2 výsledek 0 0 1 0 1 1 1 0 0 1 1 1
Priorita operátorů
Určuje pořadí vyhodnocování částí výrazu. Nejvyšší prioritu mají operátory aritmetické, pak následují relační a nejnižší prioritu u kombinovaných výrazů mají logické operátory. V rámci aritmetických operátorů mají vyšší prioritu * a / před + a -.