Proměnné a datové typy

Z Maturita 2012
Přejít na: navigace, hledání
  • základní datové typy v jazyce C#
  • explicitní a implicitní deklarace proměnných
  • konstanta
  • pole (velikost pole, rozměr pole, index, asociativní pole)
  • datové typy u databází
  • označování proměnných
  • operace s proměnnými a sestavování výrazů
  • priorita operátorů


Obsah

Základní datové typy

Konkrétní hodnoty rozsahu čísel si pamatovat nemusíte, je to tu, aby jste měli představu o tom, o jakých číslech mluvíte.

VB C#
Celočíselné
Byte zabírá 1 byte (0–255)    
Integer zabírá 2 byty, číslo se znaménkem (-32768 až 32767) int zabírá 4 byty
Long zabírá 4 byty, celočíselná hodnota (-2147483648 až 2147483647) long zabírá 8 bytů
Reálné
Decimal zabírá 14 bytů, číslo se znaménkem, lze ho použít jen pomocí Variant, jehož je podtypem    
Single zabírá 4 byty, číselná hodnota (-3.402823E38 až –1.401298E-45 pro záporné hodnoty, 1,401298E-45 až 3,402823E38 pro kladné hodnoty) float zabírá 4 byty
Double zabírá 8 bytů, obdoba Single s dvoujnásobnou přesností double zabírá 8 bytů
Logické
Boolean zabírá 2 byty, uchovává hodnotu True (pravda), nebo False (lež) bool zabírá 1 byte, logická hodnota – nabývá hodnot true, nebo false
Řetězcové
String řetězec libovolných znaků kódovaných pomocí ASCII, délka prakticky

neomezena (asi 2 miliardy znaků); dělí se na řetězec pevné a

dynamické délky
string posloupnost znaků (řetězec), 2 byty na jeden znak
Nestandardní
Object zabírá 4 byty, obsahuje odkaz na objekt (adresu objektu v paměti) object podle přiřazené hodnoty přiřazuje i datový typ
object a;
a = 1;
proměnná a je typu Int32
Variant zabírá 16 bytů, obecný datový typ, který může obsahovat jeden

z výše uvedených datových typů, proměnná tohoto typu může dynamicky

měnit svůj datový typ
   
Date zabírá 8 bytů, obsahuje hodnotu odpovídající datumu a času (1.leden 100 až 31.prosinec 9999,00:00:00 až 23:59:59 DateTime uchovává datum a čas



Explicitní a implicitní deklarace proměnných

Explicitní

  • Pro proměnnou rezervujeme za běhu programu prostor v paměti pro uložení proměnné. Explicitní deklarace proměnné se zapisuje před jejím vlastním použitím, zpravidla na začátku procedury události. Deklarace začíná příkazem Dim (v podstatě znamená dimenze nebo dimenzovat). V deklaraci můžeme sdělit VBA jaký typ dat budeme používat (není povinné). Neuvedeme-li v deklaraci typ proměnné je automaticky použit implicitní typ dat Variant - může obsahovat data libovolného typu a velikosti.
  • Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve Visual Basicu Prijmeni datového typu String
Dim Prijmeni As String
  • Příklad přiřazení explicitní deklarace proměnné ve CSharpu Prijmeni datového typu String i s přiřazením hodnoty
string Prijmeni = "Karel IV";
  • Příklad přiřazení hodnoty do proměnné Prijmeni
Prijmeni = "Karel IV"


Implicitní

  • Jedná se o deklaraci proměnné bez příkazu Dim. Implicitní deklarace znamená, že proměnnou přímo použijeme v programu (viz příklad). Implicitní deklarace má výhodu rychlejšího zápisu programového kódu, ale nese s sebou určitá rizika. Hlavním rizikem je to, že VBA při použití implicitních deklarací nepovažuje za chybu případný překlep ve jménu proměnné a považuje překlep za deklaraci nové proměnné.
  • CSharp tuto deklaraci proměnné nepodporuje. V CSharpu lze provést deklaraci proměnné pouze explicitně.
  • Příklad implicitní deklarace proměnné Jmeno
Jmeno = "Pepa"


Konstanta

  • Konstanty jsou symboly reprezentující v programu neměnnou hodnotu. Konstantě může být přiřazen řetězec, nebo číslo.
  • Příklad konstant v jazyce C#:
const int months = 12, weeks = 52, days = 365;
  • Uživatel si může nadefinovat svou konstantu příkazem const. Definice vlastních konstant má tuto syntaxi (ve VisualBasicu):
[Public|Private] Const název konstanty [As typ] = výraz

' např.:
Const Months As Integer = 12
Const Weeks As Integer = 52
Public Const Days As Integer = 365

Private Const MyTitle As String = "HELP"


Pole

  • kolekce hodnot (čísel, textových řetězců, ...) daného datového typu
  • Velikost pole - odpovídá počtu jeho prvků. U jednorozměrného pole je tedy dána maximální hodnotou indexu. U pole dvourozměrného odpovídá součinu maximálních hodnot obou indexů.
' Jednorozměrné pole - 3 indexy (0-2) => velikost pole = 3; jedna se v podstate o 'seznam hodnot'
pole1(0) = 18
pole1(1) = 45
pole1(2) = 10

' Dvourozměrné pole - indexy 2x3 (0-1, 0-2) => velikost pole = 2*3 = 6; jedna se v podstate o 'tabulku hodnot' s dvema radky a tremi sloupci
pole2(0,0) = 18
pole2(0,1) = 45
pole2(0,2) = 12

pole2(1,0) = 16
pole2(1,1) = pole(0,2)   ' tj. nastavi prvku s indexem (1,1) stejnou hodnotu jakou obsahuje prvek s indexem (0,2) - tj. 12
pole2(1,2) = 60
  • Index (také nazýván jako klíč) - jednoznačně identifikuje prvek v poli
    • většinou je indexem celé číslo, indexy většinou začínají číslem 0
    • pomocí indexu lze přistupovat ke konkrétnímu prvku v poli a dále s tímto prvkem pracovat ("vrať mi 3. prvek pole", "nastav 60. prvku v poli hodnotu XYZ")
    • jak se s indexy pracuje (ve VisualBasicu) ukazuje příklad u předchozího bodu (Velikost pole)
  • Deklarace pole
VisualBasicC#

Dim MePole(10) As Integer

  • Deklaruje pole s názvem MePole o velikosti 10 prvků, každý jeden prvek pole bude datového typu Integer
  • Pole může být indexováno od 0 nebo od 1. Způsob indexování závisí na nastavení příkazu Option Base. Není-li uveden příkaz Option Base = 1, začínají se všechna pole indexovat od nuly

int[] mePole = new int[10];

  • Deklaruje pole s názvem mePole o velikosti 10 prvků, indexem budou čísla od 0 do 9, každý jeden prvek bude datového typu Int32 (celé číslo o velikosti 4 byty)
  • Asociativní pole
    • je pole jehož prvky nejsou indexovány pomocí posloupnosti celých čísel, ale pomocí klíčů. Klíčem může být číslo (v nesekvenční posloupnosti), textový řetězec a jiné.

Příklad asociativního pole v jazyce PHP:

$foo = array(
    "a" => "1",
    "b" => "10",
    "c" => "100",
    1254 => "apple item",
    "name" => "John Doe"
);
echo $foo["c"] . $foo["b"] . $foo["a"] . $foo[1254] . $foo["name"]; // vypise text 100101apple itemJohn Doe


Datové typy u databází

  • MySQL datové typy
Číselné typy
Název Rozsah čísel
TINYINT −128 až 127 nebo 0 až 255
SMALLINT −32768 až 32767 nebo 0 až 65535
MEDIUMINT −8388608 až 8388607 nebo 0 až 16777215
INT −2147483648 až 2147483647 nebo 0 až 4294967295
DOUBLE nejmenší nenulové hodnoty jsou ±2,2250738585­072014E-308; největší nenulové hodnoty jsou −±1,179769313­48623157E+308­. Je-li sloupec UNSIGNED, jsou záporné hodnoty zakázané.
Řetězcové typy
Název Velikost
VARCHAR řetězec s pevně danou délkou – od 0 do 255 znaků
TEXT řetězec o velké velikosti
a spousta dalších řetězcových typů...
Typy pro datum a čas
DATE, TIME, DATETIME, TIMESTAMPYEAR typy pro reprezentaci datumu a času


Označování proměnných

  • To jak proměnnou označíme (pojmenujeme) závisí na použitém programovacím jazyce. Obecně lze pojmenovat proměnnou podle následujících pravidel (tato pravidla většinou platí i pro pojmenování funkcí a procedur):
    • název proměnné (identifikátor) může být sestaven z libovolné kombinace písmen a číslic a případně dalších znaků (většinou se používá ještě podtržítko _)
    • název nesmí začínat číslicí
    • rozlišují se malá a velká písmena
    • jako identifikátor nesmí být použito klíčové (vyhrazené) slovo daného programovacího jazyka (if, then, for, else, ...)
    • název by neměl obsahovat háčky a čárky (může způsobovat problémy)


Operace s proměnnými a sestavování výrazů

VisualBasic C# Popis Příklad
Aritmetické operátory

+

+

sčítání

1 + 2

-

-

odčítání

2 - 1

/

/

dělení

30/10

*

*

násobení

3 * 3

Mod

%

modulo – zbytek po celočíselném dělení

7 Mod 3 výsledek bude 1

\

  celočíselné dělení

7 \ 3 výsledek bude 2

Relační (porovnávací) operátory

Relační operátory vrací hodnotu TRUE , pokud vztah platí, jinak vrací FALSE .

<

<

menší než

1 < 2

>

>

větší než

2 > 1

<=

<=

menší nebo rovno

10 <= 10 , 20 <= 30 ,…

>=

>=

větší nebo rovno

3 >= 3 , 10 >= 5 , …

<>

!=

není rovno

7 <> 3 → výsledek bude TRUE , 5 <> 5 → výsledek bude  FALSE

=

==

je rovno

10 = 10 → výsledek bude TRUE ,
5 = 2 → výsledek bude  FALSE

Like

  prověří , zda se v řetězci nachází určitý vzorek  
Logické operátory

AND

&&

logický součin  

OR

||

logický součet  

XOR

^

exkluzivní OR ( buď …, anebo … )

0 XOR 00
0 XOR 11
1 XOR 01
1 XOR 1 →  0

NOT

!

negace argumentu

NOT TRUEFALSE
NOT FALSE →  TRUE


Priorita operátorů

Určuje pořadí vyhodnocování částí výrazu. Nejvyšší prioritu mají operátory aritmetické, pak následují relační a nejnižší prioritu u kombinovaných výrazů mají logické operátory. V rámci aritmetických operátorů mají vyšší prioritu * a / před + a -.

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje