Dumas: Tři mušketýři

Z Maturita 2012
Verze z 25. 4. 2012, 00:24; 188.75.132.130 (diskuse)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Obsah

1.) Obecná charakteristika díla

Literární druh:

- Epika

Literární žánr:

- Dobrodružný román


2.) Organizace jazykových prostředků

Forma

- próza


3.) tematická výstavba

a.) Kompozice

b.) Hlavní postavy

- Hlavní postavou románu je chudý gaskoňský šlechtic d´Artagnan, který se díky své odvaze, statečnosti, inteligenci, bystrosti a čestnosti stane mušketýrem.¨

- Athos – Nejstarší ze čtyř přátel a nejbližší přítel d´Artagnana, melancholický, moudrý, statečný a odvážný muž dbalý své šlechtické cti, který byl v minulosti manželem mylady de Winter, hodně často pije.

- Porthos – Velice silný muž, který však na druhou stranu rozumu zase až tak nepobral. Miluje víno, ženy a zpěv a chová se podle toho. �

- Aramis – Zbožný mladý muž, který je podle vlastních slov mušketýrem jen dočasně. Velice tichý a klidný. 

- Mylady de Winter – Zlá žena, která nemá svědomí a je schopná takřka čehokoli.

- Kardinál de Richeliue – nejmocnější muž Francie té doby, intrikán.

- Ludvík XIII. – Slabý král, který nedokázal odolávat vlivu kardinála a byl pouze „loutkou“.


c.) Místo a doba děje

- Paříž, 17. století, za vlády krále Ludvíka XIII. a Anny Rakouské


d.) Obsah

- Děj se otvírá příjezdem mladého gaskoňce d´Artagnana z venkova do Paříže, kde se později potká s mušketýry Athosem, Porthosem a Aramisem. S nimi zažije mladý muž mnoho dobrodružství a za zásluhy, v nich prokázané se sám stane mušketýrem. Stěžejní zápletkou celého mušketýrského příběhu je cesta do Anglie pro démantové závěsky, již podnikli přátelé z důvodu uchránění cti jejich královny Anny Rakouské, která tyto závěsky neprozřetelně věnovala lordu Buckinghamovi jako zástavu své lásky. Tato mise se zdaří a d´Artagnan si získá lásku jeho milované ženy Constancie Bonaciexové. Kromě pozitivních věcí však d´Artagnan získá také nenávist kardinála Richelieu, nejmocnějšího muže Francie, Roschforta, jeho pravé ruky a mylady de Winter, kardinálovy vyzvědačky. Další kapitolou příběhu je vojenské tažení k La Rochelle, jehož se Athos, Porthos, Aramis i d´Artagnan také zúčastní. Jejich nepřátelé schovají paní Bonaciexovouv kláštěře. Po vyhraných bitvách a několika hrdinských kouscích se podaří situaci v La Rochelle uklidnit. Poté už čtyři mušketýři odjíždějí do kláštera v Amians, kde je paní Bonaciexovou. Dříve než oni se tam ovšem dostane mylady de Winter. Vloudí se do přízně mladé a naivní paní Bonaciexové a podá jí smrtelnou dávku jedu. V tom okamžiku do kláštera přijíždí i d´Artagnan s přáteli, který nachází svou milenku polomrtvou. Constancie jim ještě řekne jméno své společnice, která ji zabila a umírá. Smrt d´Artagnanovy milenky přátelé pomstí. 


4.) Hlavní myšlenka textu

- Kniha byla určena především pro pobavení čtenáře, ne k zamyšlení.


5.) Orientační zasazení díla do literárně-historického kontextu

-

6.) Autor

- 24. července 1802, Villers-Cotteréts – 5. prosince 1870, Puys

- Francouzský prozaik a dramatik kreolského původu. Otec Alexandra Dumase mladšího. Prvního literárního úspěchu dosáhl historickým dramatem Jindřich III. a jeho dvůr, který byl předchůdcem romanticky pojatého divadla. Pod vlivem W. Shakespeara, F. von Schillera, W. Scotta psal úspěšné historické divadelní hry (Antony), ve kterých vyjádřil romantické pocity své generace. Později se obrátil k pseudohistorickému románu, který mu přinesl veliký úspěch (Tři mušketýři, Hrabě Monte Christo, Královna Margot). Se skupinou svých spolupracovníků (zejm. historikem A. Maguetem) napsal kolem 300 dramat a románů. Přestože čerpal látku z francouzské historie, jeho díla jsou založena spíše na dobrodružnosti a napínavosti děje než na touze po objasnění pravdivých historických událostí a poznání lidské společnosti. Později z jeho děl mizí romantická citlivost ke společenským problémům. Svým optimismem, životní energií a smyslem pro čest, která je vlastní jeho hrdinům, se stal jedním z nejoblíbenějších spisovatelů své doby.


7.) Zasazení díla do tvorby autora

- Vrcholné dílo


8.) Inspirace

-


9.) Kritika

-

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje