Eko:17. Marketingová koncepce řízení podniku
Marketingový mix.
Marketingová koncepce řízení podniku
- Marketing je nauka o trhu
- Proces řízení firmy, zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly efektivním způsobem naplněny cíle firmy
- Marketing nerovná se prodej
- Prodej je konečná fáze marketingových činností, zákazník přebírá službu, výrobek
- Informační systém marketingu:
- Vnitřní – účetnictví, finanční analýza podniku
- Vnější – vlastní průzkum trhu, objednání průzkumu (dotazník, anketa)
- Segment trhu
- Skupina potencionálních zákazníků, kteří tvoří poptávku po výrobku firmy a mají určité charat. Rysy:
- Příjmová skupina
- Rodinný stav
- Národnost (etnikum)
- Demografická struktura (město, venkov)
- Vzdělání
- Zájmy
- Náboženství
- Výhody segmentace:
- Lepší uspokojování konkrétních potřeb zákazníka
- Efektivnější distribuce výrobků, nebo služby
- Získání konkurenční výhody
- Skupina potencionálních zákazníků, kteří tvoří poptávku po výrobku firmy a mají určité charat. Rysy:
- Marketingový mix (4P) = základní nástroj marketingu, pomáhá firmě zajistit, na co se má zaměřit při tvorbě marketingového plánu
- Produkt – komplexní výrobek
- 3 úrovně:
- Jádro = užitečnost
- 1. Slupka = obal, design, etiketa, kvalita, značka
- 2. Slupka = servis, náhradní díly, záruky, …
- Značka výrobku – odlišuje výrobek od ostatních, měla by být registrována formou ochranné známky
- Značka výrobce
- Značka obchodu
- Životní cyklus výrobku:
- Uvádění výrobku na trh = zaváděcí cena, obsahuje min. zisk, masivní reklama (kvalita, informace)
- Růst = poptávka stoupá = maximální zisk, reklama trochu v útlumu
- Zralost = cena vysoká, poptávka vysoká, reklama zesiluje, zaměřena především na případnou inovaci výrobku či akce podporující prodej
- Pokles = poptávka klesá, slevy, výprodeje, bez reklamy
- 3 úrovně:
- Prodejní cena
- Cena = hodnota statků a služeb vyjádřena v penězích (náklady + zisk)
- Firma sleduje, jakého cíle akce dosáhnou:
- Přežití firmy na trhu
- Likvidace konkurence
- Maximalizace zisku
- Zajištění rychlé návratnosti investice
- Metody stanovení ceny:
- Nákladově orientovaná cena
- Cena podle konkurence
- Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem
- Slevy a srážky u cen
- Výprodeje
- Likvidace zásob
- Množstevní slevy
- Slevy na protiúčet
- Věrnostní slevy
- Prodejní cesty
- Výběr způsobu distribuce zboží zákazníkovi, souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi
- Výroba → velkoobchod → maloobchod → zákazník
- Velkoobchod →pomáhá překonávat časový rozdíl mezi výrobou a spotřebou; plní funkci nabízení
- Nabízí široký sortiment, přebírá funkci skladu, může poskytnout zákazníkovi úvěr
- Zvyšují cenu pro konečného zákazníka, výrobce ztrácí přehled o konečném spotřebiteli
- Cash and Carry (platí se hotově), pojízdný, aukční prodej
- Maloobchod
- Prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli
- Internetové, supermarkety
- Propagace
- Forma komunikace mezi prodejcem a zákazníkem
- Propagační mix:
- Reklama = neosobní forma propagace prostřednictvím placených medií
- Podpora prodeje = vzorky, kupóny k odběru zboží se slevou, ochutnávky, výstavy zboží, reklamní předměty, prodejní soutěže
- Prodejní personál = osobní forma propagace, do které se zařazuje:
- Prodavač
- Obchodní cestující
- Dealeři
- Public relations = úkolem je vytvářet příznivé podvědomí o firmě, hl. nástroje jsou publikace o firmě, články v novinách
- Přímý marketing = internet, katalogy, teleshopping
- Produkt – komplexní výrobek