Eko:17. Marketingová koncepce řízení podniku

Z Maturita 2012
Přejít na: navigace, hledání

Marketingový mix.

Marketingová koncepce řízení podniku

  • Marketing je nauka o trhu
    • Proces řízení firmy, zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly efektivním způsobem naplněny cíle firmy
    • Marketing nerovná se prodej
      • Prodej je konečná fáze marketingových činností, zákazník přebírá službu, výrobek
    • Informační systém marketingu:
      • Vnitřní – účetnictví, finanční analýza podniku
      • Vnější – vlastní průzkum trhu, objednání průzkumu (dotazník, anketa)
    • Segment trhu
      • Skupina potencionálních zákazníků, kteří tvoří poptávku po výrobku firmy a mají určité charat. Rysy:
        • Příjmová skupina
        • Rodinný stav
        • Národnost (etnikum)
        • Demografická struktura (město, venkov)
        • Vzdělání
        • Zájmy
        • Náboženství
      • Výhody segmentace:
        • Lepší uspokojování konkrétních potřeb zákazníka
        • Efektivnější distribuce výrobků, nebo služby
        • Získání konkurenční výhody
  • Marketingový mix (4P) = základní nástroj marketingu, pomáhá firmě zajistit, na co se má zaměřit při tvorbě marketingového plánu
    • Produkt – komplexní výrobek
      • 3 úrovně:
        • Jádro = užitečnost
        • 1. Slupka = obal, design, etiketa, kvalita, značka
        • 2. Slupka = servis, náhradní díly, záruky, …
      • Značka výrobku – odlišuje výrobek od ostatních, měla by být registrována formou ochranné známky
        • Značka výrobce
        • Značka obchodu
      • Životní cyklus výrobku:
        • Uvádění výrobku na trh = zaváděcí cena, obsahuje min. zisk, masivní reklama (kvalita, informace)
        • Růst = poptávka stoupá = maximální zisk, reklama trochu v útlumu
        • Zralost = cena vysoká, poptávka vysoká, reklama zesiluje, zaměřena především na případnou inovaci výrobku či akce podporující prodej
        • Pokles = poptávka klesá, slevy, výprodeje, bez reklamy
    • Prodejní cena
      • Cena = hodnota statků a služeb vyjádřena v penězích (náklady + zisk)
      • Firma sleduje, jakého cíle akce dosáhnou:
        • Přežití firmy na trhu
        • Likvidace konkurence
        • Maximalizace zisku
        • Zajištění rychlé návratnosti investice
      • Metody stanovení ceny:
        • Nákladově orientovaná cena
        • Cena podle konkurence
        • Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem
      • Slevy a srážky u cen
        • Výprodeje
        • Likvidace zásob
        • Množstevní slevy
        • Slevy na protiúčet
        • Věrnostní slevy
    • Prodejní cesty
      • Výběr způsobu distribuce zboží zákazníkovi, souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi
      • Výroba → velkoobchod → maloobchod → zákazník
      • Velkoobchod →pomáhá překonávat časový rozdíl mezi výrobou a spotřebou; plní funkci nabízení
        • Nabízí široký sortiment, přebírá funkci skladu, může poskytnout zákazníkovi úvěr
        • Zvyšují cenu pro konečného zákazníka, výrobce ztrácí přehled o konečném spotřebiteli
        • Cash and Carry (platí se hotově), pojízdný, aukční prodej
      • Maloobchod
        • Prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli
        • Internetové, supermarkety
    • Propagace
      • Forma komunikace mezi prodejcem a zákazníkem
      • Propagační mix:
        • Reklama = neosobní forma propagace prostřednictvím placených medií
        • Podpora prodeje = vzorky, kupóny k odběru zboží se slevou, ochutnávky, výstavy zboží, reklamní předměty, prodejní soutěže
        • Prodejní personál = osobní forma propagace, do které se zařazuje:
          • Prodavač
          • Obchodní cestující
          • Dealeři
        • Public relations = úkolem je vytvářet příznivé podvědomí o firmě, hl. nástroje jsou publikace o firmě, články v novinách
        • Přímý marketing = internet, katalogy, teleshopping
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje