Mácha: Máj
Obsah |
1)obecná charakteristika díla
- Literární druh:
- Lyricko-epická báseň (literární dílo ve verších, většinou krátkeho rozsahu a lyrického ladění)
- Literární žánr:
- Romantické dílo
2)organizace jazykových prostředků
- forma:
- poezie, rýmy jsou střídavé, obkročné a sdružené
- kontrast (opak) př.: (jarní příroda(život) vs. Poprava(smrt))
- kontrast v jazykové rovině
- OXYMORÓN(protiklad) př.: umřelé hvězdy svit
- GRADACE (stupňování) pr.: temná noc temnější postává
- EUFOINE (libozvuk)
- PERSONIFIKACE
- ZVUKOSLED
- EPITETON (básnický přívlastek) př.: „Hrůzný kvíl“
- EUFEMISMUS (zjemnění) zemřel-> zesnul
- ELIPSA (výpustka) př.: „už nikdy- nikde- žádný cíl“
- zvuková stránka:
- důraz na zvukovou krásu verše, melodičnost
- zvukosled- brunatné slunce rudě zasvitlo (opakování u)
- zvukomalba- řinčí řetězů hřmot
- rytmus- vzestupný jamb
- obkročný rým
3)tematická výstavba
- a)kompozice
- Dílo je děleno:
- PŘEDZPĚV (oslovuje český lid)
- 1.ZPĚV (typická balada)
- 2.ZPĚV (filozofický)
- INTERMEZZO I. (O půlnoci - sbor duchů na popravišti očekává svého mrtvého (Viléma))
- 3.ZPĚV (typická balada)
- INTERMEZZO II. (Žalozpěv loupežníků nad ztrátou jejich pána.)
- 4.ZPĚV (autostylizace)
- Dílo je děleno:
- b)hlavní postavy
- Jarmila - poctivá dívka, oddaně čekající na návrat svého milence
- Vilém - má představovat autora, autor s ním cítí. Žárlivý, pomstychtivý, bouří se proti společenským konvencím a soudu
- Hynek - sám autor, zamyšlený a depresivní
- c)místo a doba děje
- romantické místa u hradu Bezděz, Doks, Máchovo jezero
- přibližně kolem 18/19.století
- d)obsah
- Prostý děj - tragédie Jarmilina ( utopí se ze zoufalství nad osudem Vilémovým)
- tragédie Vilémova ( popraven za vraždu otce, kterého neznal, jako soka v lásce)
- v popředí úvahy o smyslu života a odpor ke společnosti
- 1.zpěv: obraz májové přírody, motiv lásky a nevěry (Jarmila marně čeká Viléma),
- první tragédie- Jarmilina
- Vilém bude popraven za zabití svůdce Jarmilina- jeho otec (on to netušil) – Jarmila se utopí
- 2.zpěv: znázornění času: věčnost přírody x doba do Vilémovy popravy (noc),
- vězeň Vilém uvažuje o vině a nevině, o smyslu života, o životě a smrti
- marná vzpoura proti osudu- pocit křivdy a vzdoru
- ve vězení, Vilémův monolog, úvahové téma
- 3.zpěv: vrchol, poprava Vilémova
- krása přírody x lidský osud
- Vilémovo vyznání lásky k přírodě, rodné zemi a obžaloba společnosti
- vztah k zemi
- 4.zpěv: závěr
- básníkovo ztotožnění s ústřední postavou i poutníkem
- autor- poutník se po letech vrací na místo Vilémovy popravy- zamyšlení nad tragikou lidského osudu
- 1.intermezzo: duchové na popravišti čekají na návrat nešťastníka do země
- hlasy přírody, sbor duchů, krajina v noci
- 2.intermezzo: obraz klidné horské krajiny
- nářek Vilémových druhů, kteří ztratili svého vůdce
- přírodní téma
4)hlavní myšlenka textu
- „Dalekáť cesta má! marné volání!“ - je výkřikem touhy lidského srdce po volnosti uprostřed nesvobody
- Kniha měla zobrazit nevolnost lidí v tehdejší době. Láska zde na nesvobodu doplatila.
5)zasazení díla do literárně historického kontextu
- Romantismus (ve světě v 1.pol. 19. Stol.)
- ČESKÝ ROMANTISMUS(1.pol 19.stol.)
- 3. FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ
ROMATISMUS:
- Vznik ve Francii, 1.pol 19 století
- Ze slova ROMANTIC = napínavý, dobrodružný, ROMANTICKÝ,citový
- předchozí umělecký směr byl PREROMATISMUS
- Romantismus(city) vznikl jako reakce na osvícenství(rozum)
- typické žánry romantismu: převažují lyricko-epické
- ROMANCE, VERŠOVANÝ ROMÁN, POEMA, ROMÁN
- typické je obdiv dávnověku (hrady, středověk, příroda atd.)
- HRDINA JE NA OKRAJI SPOLEČNOSTI (cikáni, fyzicky postižení lidé, loupežník), je osamělý
6)autor
- Z chudé rodiny (mlynáři)
- studoval gymnázium
- PRÁVNICKÁ FAKULTA (UŽ PŘI STUDIÍCH SYMPATIZOVAL S REVOLUCIONÁŘI)
- HODNĚ CESTOVAL (hrady, romantické místa, psal si zašifrovaný deník)
- před svatbou zemřel pravděpodobně na tifus, zanechal zde syna
- PŘÁTELIL SE S J.K.TYLEM
8)inspirace
- film z roku 2008 Režie: F. A. Brabec, Hrají: Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek
9)kritika
- Kritizovali ho pro to, že nebyl vlastenec, že se nezabývá národními otázkami, ale zaměřuje se na jedince.
- Tomíček – vadí mu, že nepíše o věcech této doby, vymyká se národnímu trendu
- Čelakovský – že napodobuje Byronismus (romantismus pesimistický, hrdina hledá smysl života, nenachází ho)
- Tyl – že Mácha píše, co cítí – pesimisticky, Mácha je opravdový básník, vyzdvihuje dílo, ale vadí mu obsah
- Chmelenský – vyzdvihl ho jako básníka, ale jeho Máj ještě nedospěl pro kritiku, vadí motiv vězení, otcovraždy a popravy, vadí mu nenárodnost