Eko:12. Management

Z Maturita 2012
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(+okruhy)
(Vývoj funkce manažera:)
 
(Není zobrazeno 36 mezilehlých verzí od 5 uživatelů.)
Řádka 10: Řádka 10:
 
*Plánování
 
*Plánování
 
*Rozhodování
 
*Rozhodování
*Organizování práce, zaměstnání
+
*Organizování
 +
*Výtěž a rozmisťování pracovníků
 
*Vedení lidí
 
*Vedení lidí
 
*Kontrolní činnost
 
*Kontrolní činnost
  
 
=== Vývoj funkce manažera: ===
 
=== Vývoj funkce manažera: ===
*Vlastník firmy = zaměstnanec = manažer
+
*Vlastník firmy rovnou nebo zaměstnanec > manažer > vlastních firmy
*Vlastník = manažer
+
*Vlastník může být být i manažer
*Vlastník = manažer
+
*Vlastník nemusí být i manažer > vlastník najímá manažery
**Najímá manažery
+
  
 
=== Hlavní manažerské funkce ===
 
=== Hlavní manažerské funkce ===
[[Soubor:liniova.jpg|thumb|250px|Liniová struktura]]
+
==== '''Rozhodování''': ====
[[Soubor:liniove_stabni.jpg|thumb|250px|Liniově štábní struktura]]
+
Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:
[[Soubor:divizni.jpg|thumb|250px|Divizní struktura]]
+
*''Problémy:''
*Rozhodování:
+
**Dobře strukturované (řeší často)
**Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému
+
**Špatně strukturované (nový problém)
**Problémy  
+
*''Postup:''
***Dobře strukturované (řeší často)
+
**1.) identifikace problému - pravidlo 10 (1 = před problémem, 10 = při problému, 100 = po problému - číslo znamená závažnost problému, čím vyšší, tím horší)
***Špatně strukturované (nový problém)
+
**2.) analýza
*Plánování:
+
**3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
**Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
+
**4.) návrhy řešení
**Top management – strategický plán = dlouhodobá koncepce rozvoje firmy (10-20let)
+
**5.) výběr optimálního řešení
**Střední management – taktický plán = 5let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
+
**6.) aplikace řešení
**Nejnižší management – operativní plán = 1rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, reaguje na změny  
+
**7.) kontrola
*Organizování:
+
 
**Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
+
'''SWOT analýza''' - metoda pro podporu rozhodování, identifikace silných a slabých stránek vnitřních vlivů, příležitostí a hrozeb vnějších vlivů, viz obrázek
**Typy organizačních struktur:
+
[[Soubor:swot.jpg|center|SWOT analýza]]
***Liniová
+
 
***Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
+
==== '''Plánování''': ====
***Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
+
Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
 +
*''Top management'' – strategický plán = 10-20 let, dlouhodobá koncepce rozvoje firmy, velmi obecný plán
 +
*''Střední management'' – taktický plán = 5 let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
 +
*''Nejnižší management'' – operativní plán = 1 rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, operativně reaguje na změny, vedou vnitropodnikové účetnictví
 +
 
 +
Jak plánovat:
 +
*''Systematičnost'' – plánované dílčí kroky musí systematicky směřovat k dosažení cílů.
 +
*''Měřitelnost'' – cíle se plánují tak, aby se dokázalo změřit, zda-li byly dosáhnuty (např. prodej v počtu jednotek, zisk v konkrétní peněžní hodnotě).
 +
*''Dosažitelnost a realističnost'' – podnikové cíle musí být reálné, musí odpovídat možnostem.
 +
*''Časová určitost'' – pro dosažení cílů je potřeba je časově definovat - dát si závazné termíny.
 +
 
 +
==== '''Organizování''': ====
 +
Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
 +
*Typy organizačních struktur:
 +
**Liniová
 +
**Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
 +
**Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
 +
[[Soubor:liniova.jpg|left|250px|Liniová struktura]][[Soubor:liniove_stabni.jpg|250px|Liniově štábní struktura]][[Soubor:divizni.jpg|250px|Divizní struktura]]
 +
.
 +
 
 +
==== '''Vedení lidí''' ====
 +
Spočívá v tom, aby lidé pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a naplňovali cíle firmy
 +
 
 +
''Základní zásady motivace:''
 +
*vyhýbat se rovnostářskému odměňování
 +
*neopomíjet hmotné i nehmotné odměňování
 +
*včas seznámit zaměstnance s cíli motivace
 +
*předcházet chybám upozorněním, vyhýbat se ostrým kritikám
 +
*chválit před kolektivem a tresty vyřizovat pouze s dotyčným pracovníkem osobně
 +
 
 +
==== '''Výtěž a rozmisťování pracovníků''' ====
 +
Hlavní úkol manažera v oblasti personální spočívá ve výběru:
 +
*schopných a potřebných pracovníků
 +
*adaptaci pracovníků ve firmě
 +
*motivaci k odvádění kvalitní práce
 +
*hodnocení na základě odvedených pracovních výsledků
 +
 
 +
Při výběru a rozmísťování pracovníků klade manažer důraz na to, aby byli vybráni lidé, jejichž osobnostní a profesní předpoklady odpovídají požadavkům práce, na kterou jsou najímáni.
 +
 
 +
==== Kontrolní činnost ====
 +
Je nezbytné provádět neustálé hodnocení odvedené práce a kontrolovat, jestli výsledky odpovídají cílům, popř. korigovat procesy tak, aby byly cíle dosaženy co nejefektivněji.
  
 
=== Role manažera: ===
 
=== Role manažera: ===
*Podle stupně řízení:
+
*'''Podle stupně řízení''':
**Vrcholový (top man) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
+
**''Vrcholový (Top management)'' - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
**Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
+
**''Střední management'' - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
**Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
+
**''Nejnižší management'' - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
*Podle stylu řízení:
+
*'''Podle stylu řízení''':
**Autokratický= vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
+
**''Autokratický'' = vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
**Demokratický= demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
+
**''Demokratický'' = demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
**Liberální= vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci
+
**''Liberální'' = vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, zaměstnanci konají zejména ve vlastním zájmu, a umožnit jim to bez jakýchkoliv omezení vede k nejlepšímu výsledku. tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci

Aktuální verze z 15. 5. 2012, 11:29

Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.

Obsah

Management

Podstata managementu

  • nauka o řízení firmy (neboli podniku)
  • Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí

Manažerské funkce

  • Plánování
  • Rozhodování
  • Organizování
  • Výtěž a rozmisťování pracovníků
  • Vedení lidí
  • Kontrolní činnost

Vývoj funkce manažera:

  • Vlastník firmy rovnou nebo zaměstnanec > manažer > vlastních firmy
  • Vlastník může být být i manažer
  • Vlastník nemusí být i manažer > vlastník najímá manažery

Hlavní manažerské funkce

Rozhodování:

Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:

  • Problémy:
    • Dobře strukturované (řeší často)
    • Špatně strukturované (nový problém)
  • Postup:
    • 1.) identifikace problému - pravidlo 10 (1 = před problémem, 10 = při problému, 100 = po problému - číslo znamená závažnost problému, čím vyšší, tím horší)
    • 2.) analýza
    • 3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
    • 4.) návrhy řešení
    • 5.) výběr optimálního řešení
    • 6.) aplikace řešení
    • 7.) kontrola

SWOT analýza - metoda pro podporu rozhodování, identifikace silných a slabých stránek vnitřních vlivů, příležitostí a hrozeb vnějších vlivů, viz obrázek

SWOT analýza

Plánování:

Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout

  • Top management – strategický plán = 10-20 let, dlouhodobá koncepce rozvoje firmy, velmi obecný plán
  • Střední management – taktický plán = 5 let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
  • Nejnižší management – operativní plán = 1 rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, operativně reaguje na změny, vedou vnitropodnikové účetnictví

Jak plánovat:

  • Systematičnost – plánované dílčí kroky musí systematicky směřovat k dosažení cílů.
  • Měřitelnost – cíle se plánují tak, aby se dokázalo změřit, zda-li byly dosáhnuty (např. prodej v počtu jednotek, zisk v konkrétní peněžní hodnotě).
  • Dosažitelnost a realističnost – podnikové cíle musí být reálné, musí odpovídat možnostem.
  • Časová určitost – pro dosažení cílů je potřeba je časově definovat - dát si závazné termíny.

Organizování:

Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti

  • Typy organizačních struktur:
    • Liniová
    • Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
    • Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
Liniová struktura
Liniově štábní strukturaDivizní struktura

.

Vedení lidí

Spočívá v tom, aby lidé pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a naplňovali cíle firmy

Základní zásady motivace:

  • vyhýbat se rovnostářskému odměňování
  • neopomíjet hmotné i nehmotné odměňování
  • včas seznámit zaměstnance s cíli motivace
  • předcházet chybám upozorněním, vyhýbat se ostrým kritikám
  • chválit před kolektivem a tresty vyřizovat pouze s dotyčným pracovníkem osobně

Výtěž a rozmisťování pracovníků

Hlavní úkol manažera v oblasti personální spočívá ve výběru:

  • schopných a potřebných pracovníků
  • adaptaci pracovníků ve firmě
  • motivaci k odvádění kvalitní práce
  • hodnocení na základě odvedených pracovních výsledků

Při výběru a rozmísťování pracovníků klade manažer důraz na to, aby byli vybráni lidé, jejichž osobnostní a profesní předpoklady odpovídají požadavkům práce, na kterou jsou najímáni.

Kontrolní činnost

Je nezbytné provádět neustálé hodnocení odvedené práce a kontrolovat, jestli výsledky odpovídají cílům, popř. korigovat procesy tak, aby byly cíle dosaženy co nejefektivněji.

Role manažera:

  • Podle stupně řízení:
    • Vrcholový (Top management) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
    • Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
    • Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
  • Podle stylu řízení:
    • Autokratický = vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
    • Demokratický = demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
    • Liberální = vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, zaměstnanci konají zejména ve vlastním zájmu, a umožnit jim to bez jakýchkoliv omezení vede k nejlepšímu výsledku. tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje