Eko:12. Management
Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.
Obsah |
Management
Podstata managementu
- nauka o řízení firmy (neboli podniku)
- Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí
Manažerské funkce
- Plánování
- Rozhodování
- Organizování
- Výtěž a rozmisťování pracovníků
- Vedení lidí
- Kontrolní činnost
Vývoj funkce manažera:
- Vlastník firmy rovnou nebo zaměstnanec > manažer > vlastních firmy
- Vlastník může být být i manažer
- Vlastník nemusí být i manažer > vlastník najímá manažery
Hlavní manažerské funkce
Rozhodování:
Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:
- Problémy:
- Dobře strukturované (řeší často)
- Špatně strukturované (nový problém)
- Postup:
- 1.) identifikace problému - pravidlo 10 (1 = před problémem, 10 = při problému, 100 = po problému - číslo znamená závažnost problému, čím vyšší, tím horší)
- 2.) analýza
- 3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
- 4.) návrhy řešení
- 5.) výběr optimálního řešení
- 6.) aplikace řešení
- 7.) kontrola
SWOT analýza - metoda pro podporu rozhodování, identifikace silných a slabých stránek vnitřních vlivů, příležitostí a hrozeb vnějších vlivů, viz obrázek
Plánování:
Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
- Top management – strategický plán = 10-20 let, dlouhodobá koncepce rozvoje firmy, velmi obecný plán
- Střední management – taktický plán = 5 let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
- Nejnižší management – operativní plán = 1 rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, operativně reaguje na změny, vedou vnitropodnikové účetnictví
Jak plánovat:
- Systematičnost – plánované dílčí kroky musí systematicky směřovat k dosažení cílů.
- Měřitelnost – cíle se plánují tak, aby se dokázalo změřit, zda-li byly dosáhnuty (např. prodej v počtu jednotek, zisk v konkrétní peněžní hodnotě).
- Dosažitelnost a realističnost – podnikové cíle musí být reálné, musí odpovídat možnostem.
- Časová určitost – pro dosažení cílů je potřeba je časově definovat - dát si závazné termíny.
Organizování:
Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
- Typy organizačních struktur:
- Liniová
- Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
- Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy


.
Vedení lidí
Spočívá v tom, aby lidé pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a naplňovali cíle firmy
Základní zásady motivace:
- vyhýbat se rovnostářskému odměňování
- neopomíjet hmotné i nehmotné odměňování
- včas seznámit zaměstnance s cíli motivace
- předcházet chybám upozorněním, vyhýbat se ostrým kritikám
- chválit před kolektivem a tresty vyřizovat pouze s dotyčným pracovníkem osobně
Výtěž a rozmisťování pracovníků
Hlavní úkol manažera v oblasti personální spočívá ve výběru:
- schopných a potřebných pracovníků
- adaptaci pracovníků ve firmě
- motivaci k odvádění kvalitní práce
- hodnocení na základě odvedených pracovních výsledků
Při výběru a rozmísťování pracovníků klade manažer důraz na to, aby byli vybráni lidé, jejichž osobnostní a profesní předpoklady odpovídají požadavkům práce, na kterou jsou najímáni.
Kontrolní činnost
Je nezbytné provádět neustálé hodnocení odvedené práce a kontrolovat, jestli výsledky odpovídají cílům, popř. korigovat procesy tak, aby byly cíle dosaženy co nejefektivněji.
Role manažera:
- Podle stupně řízení:
- Vrcholový (Top management) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
- Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
- Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
- Podle stylu řízení:
- Autokratický = vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
- Demokratický = demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
- Liberální = vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, zaměstnanci konají zejména ve vlastním zájmu, a umožnit jim to bez jakýchkoliv omezení vede k nejlepšímu výsledku. tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci