Eko:12. Management

Z Maturita 2012
Přejít na: navigace, hledání

Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.

Obsah

Management

Podstata managementu

  • nauka o řízení firmy (neboli podniku)
  • Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí

Manažerské funkce

  • Plánování
  • Rozhodování
  • Organizování
  • Výtěž a rozmisťování pracovníků
  • Vedení lidí
  • Kontrolní činnost

Vývoj funkce manažera:

  • Vlastník firmy rovnou nebo zaměstnanec > manažer > vlastních firmy
  • Vlastník může být být i manažer
  • Vlastník nemusí být i manažer > vlastník najímá manažery

Hlavní manažerské funkce

Rozhodování:

Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:

  • Problémy:
    • Dobře strukturované (řeší často)
    • Špatně strukturované (nový problém)
  • Postup:
    • 1.) identifikace problému - pravidlo 10 (1 = před problémem, 10 = při problému, 100 = po problému - číslo znamená závažnost problému, čím vyšší, tím horší)
    • 2.) analýza
    • 3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
    • 4.) návrhy řešení
    • 5.) výběr optimálního řešení
    • 6.) aplikace řešení
    • 7.) kontrola

SWOT analýza - metoda pro podporu rozhodování, identifikace silných a slabých stránek vnitřních vlivů, příležitostí a hrozeb vnějších vlivů, viz obrázek

SWOT analýza

Plánování:

Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout

  • Top management – strategický plán = 10-20 let, dlouhodobá koncepce rozvoje firmy, velmi obecný plán
  • Střední management – taktický plán = 5 let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
  • Nejnižší management – operativní plán = 1 rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, operativně reaguje na změny, vedou vnitropodnikové účetnictví

Jak plánovat:

  • Systematičnost – plánované dílčí kroky musí systematicky směřovat k dosažení cílů.
  • Měřitelnost – cíle se plánují tak, aby se dokázalo změřit, zda-li byly dosáhnuty (např. prodej v počtu jednotek, zisk v konkrétní peněžní hodnotě).
  • Dosažitelnost a realističnost – podnikové cíle musí být reálné, musí odpovídat možnostem.
  • Časová určitost – pro dosažení cílů je potřeba je časově definovat - dát si závazné termíny.

Organizování:

Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti

  • Typy organizačních struktur:
    • Liniová
    • Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
    • Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
Liniová struktura
Liniově štábní strukturaDivizní struktura

.

Vedení lidí

Spočívá v tom, aby lidé pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a naplňovali cíle firmy

Základní zásady motivace:

  • vyhýbat se rovnostářskému odměňování
  • neopomíjet hmotné i nehmotné odměňování
  • včas seznámit zaměstnance s cíli motivace
  • předcházet chybám upozorněním, vyhýbat se ostrým kritikám
  • chválit před kolektivem a tresty vyřizovat pouze s dotyčným pracovníkem osobně

Výtěž a rozmisťování pracovníků

Hlavní úkol manažera v oblasti personální spočívá ve výběru:

  • schopných a potřebných pracovníků
  • adaptaci pracovníků ve firmě
  • motivaci k odvádění kvalitní práce
  • hodnocení na základě odvedených pracovních výsledků

Při výběru a rozmísťování pracovníků klade manažer důraz na to, aby byli vybráni lidé, jejichž osobnostní a profesní předpoklady odpovídají požadavkům práce, na kterou jsou najímáni.

Kontrolní činnost

Je nezbytné provádět neustálé hodnocení odvedené práce a kontrolovat, jestli výsledky odpovídají cílům, popř. korigovat procesy tak, aby byly cíle dosaženy co nejefektivněji.

Role manažera:

  • Podle stupně řízení:
    • Vrcholový (Top management) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
    • Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
    • Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
  • Podle stylu řízení:
    • Autokratický = vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
    • Demokratický = demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
    • Liberální = vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, zaměstnanci konají zejména ve vlastním zájmu, a umožnit jim to bez jakýchkoliv omezení vede k nejlepšímu výsledku. tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje