Eko:12. Management
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Rozhodování:) |
(→Rozhodování:) |
||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
'''SWOT analýza''' - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb | '''SWOT analýza''' - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb | ||
− | + | SWOT analýzu je dále možno členit pomocí mřížky: | |
+ | |||
+ | {| width="500" align="center" style="border:thin solid white;" | ||
+ | ! colspan="2" rowspan="2" bgcolor="#CCCCCC" | SWOT-<br />analýza | ||
+ | ! colspan="2" align="center" bgcolor="#CCCCCC" | Interní analýza | ||
+ | |- | ||
+ | ! align="center" bgcolor="#CCCCCC" | S: Silné stránky | ||
+ | ! align="center" bgcolor="#CCCCCC" | W: Slabé stránky | ||
+ | |- | ||
+ | ! rowspan="2" bgcolor="#CCCCCC" width="20px" | E<br />x<br />t<br />e<br />r<br />n<br />í<br /> <br />a<br />n<br />a<br />l<br />ý<br />z<br />a | ||
+ | ! bgcolor="#CCCCCC" | O: Příležitosti | ||
+ | | align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''S-O-Strategie'': <br /> Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). | ||
+ | | align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''W-O-Strategie'': <br /> Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. | ||
+ | |- | ||
+ | ! bgcolor="#CCCCCC" | T: Hrozby | ||
+ | | align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''S-T-Strategie'': <br /> Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. | ||
+ | | align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''W-T-Strategie'': <br /> Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. | ||
+ | |} | ||
==== '''Plánování''': ==== | ==== '''Plánování''': ==== |
Verze z 11. 5. 2012, 15:34
Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.
Obsah |
Management
Podstata managementu
- nauka o řízení firmy (neboli podniku)
- Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí
Manažerské funkce
- Plánování - vedení lidí
- Rozhodování - výtěž a rozmisťování pracovníků
- Organizování práce, zaměstnání - kontrola
- Vedení lidí
- Kontrolní činnost
Vývoj funkce manažera:
- Vlastník firmy = zaměstnanec = manažer
- Vlastník = manažer
- Vlastník ≠ manažer
- Najímá manažery
Hlavní manažerské funkce
Rozhodování:
Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:
- Problémy:
- Dobře strukturované (řeší často)
- Špatně strukturované (nový problém)
- Postup:
- 1.) identifikace problému - pravidlo 10
- 2.) analýza
- 3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
- 4.) návrhy řešení
- 5.) výběr optimálního řešení
- 6.) aplikace řešení
- 7.) kontrola
SWOT analýza - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb SWOT analýzu je dále možno členit pomocí mřížky:
SWOT- analýza |
Interní analýza | ||
---|---|---|---|
S: Silné stránky | W: Slabé stránky | ||
E x t e r n í a n a l ý z a |
O: Příležitosti | S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). |
W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. |
T: Hrozby | S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. |
W-T-Strategie: Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. |
Plánování:
- Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
- Top management – strategický plán = dlouhodobá koncepce rozvoje firmy (10-20let)
- Střední management – taktický plán = 5let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
- Nejnižší management – operativní plán = 1rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, reaguje na změny
Organizování:
- Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
- Typy organizačních struktur:
- Liniová
- Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
- Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
Role manažera:
- Podle stupně řízení:
- Vrcholový (top man) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
- Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
- Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
- Podle stylu řízení:
- Autokratický= vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
- Demokratický= demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
- Liberální= vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci