Eko:12. Management

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Rozhodování:)
(Rozhodování:)
Řádka 36: Řádka 36:
  
 
'''SWOT analýza''' - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb
 
'''SWOT analýza''' - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb
[[Soubor:swot.jpg|SWOT analýza]]
+
SWOT analýzu je dále možno členit pomocí mřížky:
 +
 
 +
{| width="500" align="center" style="border:thin solid white;"
 +
! colspan="2" rowspan="2" bgcolor="#CCCCCC" | SWOT-<br />analýza
 +
! colspan="2" align="center" bgcolor="#CCCCCC" | Interní analýza
 +
|-
 +
! align="center" bgcolor="#CCCCCC" | S: Silné stránky
 +
! align="center" bgcolor="#CCCCCC" | W: Slabé stránky
 +
|-
 +
! rowspan="2" bgcolor="#CCCCCC" width="20px" | E<br />x<br />t<br />e<br />r<br />n<br />í<br /> <br />a<br />n<br />a<br />l<br />ý<br />z<br />a
 +
! bgcolor="#CCCCCC" | O: Příležitosti
 +
| align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''S-O-Strategie'': <br /> Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu).
 +
| align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''W-O-Strategie'': <br /> Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí.
 +
|-
 +
! bgcolor="#CCCCCC" | T: Hrozby
 +
| align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''S-T-Strategie'': <br /> Použití silných stránek pro zamezení hrozeb.
 +
| align="left" bgcolor="#EEEEEE" | ''W-T-Strategie'': <br /> Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky.
 +
|}
  
 
==== '''Plánování''': ====
 
==== '''Plánování''': ====

Verze z 11. 5. 2012, 15:34

Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.

Obsah

Management

Podstata managementu

  • nauka o řízení firmy (neboli podniku)
  • Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí

Manažerské funkce

  • Plánování - vedení lidí
  • Rozhodování - výtěž a rozmisťování pracovníků
  • Organizování práce, zaměstnání - kontrola
  • Vedení lidí
  • Kontrolní činnost

Vývoj funkce manažera:

  • Vlastník firmy = zaměstnanec = manažer
  • Vlastník = manažer
  • Vlastník ≠ manažer
    • Najímá manažery

Hlavní manažerské funkce

Rozhodování:

Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému:

  • Problémy:
    • Dobře strukturované (řeší často)
    • Špatně strukturované (nový problém)
  • Postup:
    • 1.) identifikace problému - pravidlo 10
    • 2.) analýza
    • 3.) rozlišení podstatných a nepodstatných vlivů
    • 4.) návrhy řešení
    • 5.) výběr optimálního řešení
    • 6.) aplikace řešení
    • 7.) kontrola

SWOT analýza - metoda pro podporu rozhodování, identifika silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb SWOT analýzu je dále možno členit pomocí mřížky:

SWOT-
analýza
Interní analýza
S: Silné stránky W: Slabé stránky
E
x
t
e
r
n
í

a
n
a
l
ý
z
a
O: Příležitosti S-O-Strategie:
Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu).
W-O-Strategie:
Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí.
T: Hrozby S-T-Strategie:
Použití silných stránek pro zamezení hrozeb.
W-T-Strategie:
Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky.

Plánování:

    • Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
    • Top management – strategický plán = dlouhodobá koncepce rozvoje firmy (10-20let)
    • Střední management – taktický plán = 5let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
    • Nejnižší management – operativní plán = 1rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, reaguje na změny

Organizování:

Liniová struktura
Liniově štábní struktura
Divizní struktura
    • Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
    • Typy organizačních struktur:
      • Liniová
      • Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
      • Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy

Role manažera:

  • Podle stupně řízení:
    • Vrcholový (top man) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
    • Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
    • Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
  • Podle stylu řízení:
    • Autokratický= vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
    • Demokratický= demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
    • Liberální= vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje