Eko:12. Management
Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.
Obsah |
Management
Podstata managementu
- nauka o řízení firmy (neboli podniku)
- Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí
Manažerské funkce
- Plánování
- Rozhodování
- Organizování práce, zaměstnání
- Vedení lidí
- Kontrolní činnost
Vývoj funkce manažera:
- Vlastník firmy = zaměstnanec = manažer
- Vlastník = manažer
- Vlastník = manažer
- Najímá manažery
Hlavní manažerské funkce
- Rozhodování:
- Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému
- Problémy
- Dobře strukturované (řeší často)
- Špatně strukturované (nový problém)
- Plánování:
- Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
- Top management – strategický plán = dlouhodobá koncepce rozvoje firmy (10-20let)
- Střední management – taktický plán = 5let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
- Nejnižší management – operativní plán = 1rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, reaguje na změny
- Organizování:
- Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
- Typy organizačních struktur:
- Liniová
- Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
- Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
Role manažera:
- Podle stupně řízení:
- Vrcholový (top man) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
- Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
- Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
- Podle stylu řízení:
- Autokratický= vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
- Demokratický= demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
- Liberální= vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci