Eko:12. Management
Podstata, hlavní manažerské role, manažerské funkce, styly řízení.
Obsah | 
Management
Podstata managementu
- nauka o řízení firmy (neboli podniku)
 - Soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, a doporučení, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických manažerských funkcí
 
Manažerské funkce
- Plánování
 - Rozhodování
 - Organizování práce, zaměstnání
 - Vedení lidí
 - Kontrolní činnost
 
Vývoj funkce manažera:
- Vlastník firmy = zaměstnanec = manažer
 - Vlastník = manažer
 - Vlastník  = manažer
- Najímá manažery
 
 
Hlavní manažerské funkce
- Rozhodování:	
- Manažer při rozhodování a řešení problému je stavěn před princip volby z různých návrhů řešení problému
 - Problémy 
- Dobře strukturované (řeší často)
 - Špatně strukturované (nový problém)
 
 
 - Plánování:
- Určení cílů firmy a způsobů jak cílů dosáhnout
 - Top management – strategický plán = dlouhodobá koncepce rozvoje firmy (10-20let)
 - Střední management – taktický plán = 5let, konkrétnější rozpracování strategického plánu, včetně rozpočtů a finanční analýzy (zisk, náklady, výnosy, podíl)
 - Nejnižší management – operativní plán = 1rok, konkrétní úkoly pro daný úsek ve firmě, reaguje na změny
 
 - Organizování:
- Vymezení pravomocí a zodpovědnosti lidí ve firmě, zajišťuje určitý řád, disciplínu a ekonomický způsob realizace činnosti
 - Typy organizačních struktur:
- Liniová
 - Liniově štábní - štáb = zaměstnanci, kteří jsou přímo podřízeni řediteli (právník, kontrola, bezpečnostní technik)
 - Divizní - Divize = samostatné jednotky s přímou vazbou na trh v rámci celé firmy
 
 
 
Role manažera:
- Podle stupně řízení:
- Vrcholový (top man) - nejvýše postavení řídící pracovníci (např. ředitelé, náměstci, prezidenti)
 - Střední management - patří sem vedoucí útvarů firmy (např. vedoucí oddělení, vedoucí nákupu)
 - Nejnižší management - sem řadíme manažery na nejnižším stupni řízení, kteří jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (např. mistr dílny, vedoucí závodní jídelny)
 
 - Podle stylu řízení:
- Autokratický= vedoucí, který sám rozhoduje, a přikazuje bez ohledu na názory podřízených, systematicky kontroluje plnění svých příkazů (byrokratický)
 - Demokratický= demokrat bere ohledy na názory svých podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí učiní vedoucí a kontroluje jeho plnění
 - Liberální= vedoucí nepoužívá přímé řídící příkazy, tento styl je vhodný ve firmách, kde pracují tvůrčí a zodpovědní pracovníci
 
 
