Eko:4. Trh, tržní ekonomika
Verze z 11. 4. 2012, 11:39; 195.113.176.229 (diskuse)
Trh, tržní ekonomika
- Trh = abstraktní pojem pro místo, kde se střetává poptávka s nabídkou
- Trh práce -
- Trh statků a služeb -
- Trh finanční - je založený na nabídce relativně volných peněz a na poptávce po penězích. Střetem této nabídky a poptávky se utváří cena peněz, tj. úrok, tržní cena cenných papírů, kurz deviz.
- Subjekty tvořící trh:
- Firmy
- Domácnosti
- Stát
- Poptávka = ochota kupujících nakoupit určité množství statků a služeb za určitou cenu
- Zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávané množstcí a naopak
- Poptávka individuální = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě
- Poptávka dílčí = poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku nebo službě
- Poptávka agregátní = poptávka všech lidí v určitých státech po určitých statcích a službách
- Faktory ovlivňující poptávku:
- Cena
- Kvalita,
- Změny v demografické struktuře
- Změny cen jiného zboží statků a služeb
- Substituční efekt = zvýší se cena statku A, klesne poptávka po statku A, a stoupne poptávka po statku B, aniž by u statku B klesla cena (druhy masa)
- Komplement (statek B) = klesne cena u statku A, poptávka po statku A stoupne, současně stoupne poptávka po statku B, u kterého se cena neměnila, ale statek B potřebujeme k použití statku A (foťák x film)
- Nabídka = ochota prodávajících prodat určité množství statků a služeb za určitou cenu
- Zákon nabídky = s rostoucí cenou stoupá nabízené množství
- Nabídka individuální = nabídka jednoho prodávajícího jednoho určitého statku nebo služby
- Nabídka dílčí = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu
- Nabídka agregátní = nabídka všech výrobců všech statků a služeb v určitém státě
- Faktory ovlivňující nabídku:
- Cena
- Vnější podmínky podnikání (cena ropy)
- Konkurence
- Daňové zákony
- Přírodní podmínky
- Náklady
- Změny kapitálové výnosnosti (zisk z podnikání – podnikatelé přesunují kapitál do těch oblastí, které přinášejí vyšší výnosy)
- Ceny v tržní ekonomice
- Vzájemným střetáváním nabídky a poptávky na trhu se vytváří cena zboží
- Prostředí nedokonalé konkurence s působením zákonu nabídky a poptávky
poptávka nabídka
Rovnovážný bod
- Struktura trhů
- Dokonalá konkurence:
- Velké množství spíše menších firem
- Cena výrobku obsahuje nízký zisk, belký objem
- Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
- Výrobky se neliší
- Nedokonalá konkurence:
- Velké množství spíše menších firem
- Cena obsahuje určitý zisk
- Výrobek je stejnorodý, ale konkurují si kvalitou
- Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
- Oligopol:
- Menší počet spíše velkých firem
- Vstup do odvětví nesnadný, výstup zákazníci pocítí
- Cena obsahuje vysoký zisk
- Výrobek je stejnorodý co do vlastností
- Firmy si konkurují kvalitou, nekonkurují si cenově, ale naopak uzavírají kartelové dohody o cenách, které jsou nezákonné; ke kontrolování kartelových dohod slouží Úřad ochrany hospodářské soutěže
- Monopol:
- Jedna jediná firma
- Cena obsahuje určitý zisk
- Stát ovlivňuje stanovení ceny u monopolu
- Odvětví ve kterém nelze v návaznosti na čerpání přírodních zdrojů, vybudovanou infrastrukturu a organu životního prostředí vytvářet konkurenční prostředí → státy regulují cenu, upravují podmínky pro stranu poptávky, povoluje či nepovoluje slučování firem
- Dokonalá konkurence: