Eko:4. Trh, tržní ekonomika

Z Maturita 2012
Verze z 11. 4. 2012, 11:39; 195.113.176.229 (diskuse)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Trh, tržní ekonomika

  • Trh = abstraktní pojem pro místo, kde se střetává poptávka s nabídkou
  • Trh práce -
  • Trh statků a služeb -
  • Trh finanční - je založený na nabídce relativně volných peněz a na poptávce po penězích. Střetem této nabídky a poptávky se utváří cena peněz, tj. úrok, tržní cena cenných papírů, kurz deviz.
  • Subjekty tvořící trh:
    • Firmy
    • Domácnosti
    • Stát
  • Poptávka = ochota kupujících nakoupit určité množství statků a služeb za určitou cenu
    • Zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávané množstcí a naopak
    • Poptávka individuální = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě
    • Poptávka dílčí = poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku nebo službě
    • Poptávka agregátní = poptávka všech lidí v určitých státech po určitých statcích a službách
    • Faktory ovlivňující poptávku:
      • Cena
      • Kvalita,
      • Změny v demografické struktuře
      • Změny cen jiného zboží statků a služeb
        • Substituční efekt = zvýší se cena statku A, klesne poptávka po statku A, a stoupne poptávka po statku B, aniž by u statku B klesla cena (druhy masa)
        • Komplement (statek B) = klesne cena u statku A, poptávka po statku A stoupne, současně stoupne poptávka po statku B, u kterého se cena neměnila, ale statek B potřebujeme k použití statku A (foťák x film)
  • Nabídka = ochota prodávajících prodat určité množství statků a služeb za určitou cenu
    • Zákon nabídky = s rostoucí cenou stoupá nabízené množství
    • Nabídka individuální = nabídka jednoho prodávajícího jednoho určitého statku nebo služby
    • Nabídka dílčí = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu
    • Nabídka agregátní = nabídka všech výrobců všech statků a služeb v určitém státě
    • Faktory ovlivňující nabídku:
      • Cena
      • Vnější podmínky podnikání (cena ropy)
      • Konkurence
      • Daňové zákony
      • Přírodní podmínky
      • Náklady
      • Změny kapitálové výnosnosti (zisk z podnikání – podnikatelé přesunují kapitál do těch oblastí, které přinášejí vyšší výnosy)
  • Ceny v tržní ekonomice
    • Vzájemným střetáváním nabídky a poptávky na trhu se vytváří cena zboží
    • Prostředí nedokonalé konkurence s působením zákonu nabídky a poptávky
             poptávka	           nabídka


Rovnovážný bod


  • Struktura trhů
    • Dokonalá konkurence:
      • Velké množství spíše menších firem
      • Cena výrobku obsahuje nízký zisk, belký objem
      • Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
      • Výrobky se neliší
    • Nedokonalá konkurence:
      • Velké množství spíše menších firem
      • Cena obsahuje určitý zisk
      • Výrobek je stejnorodý, ale konkurují si kvalitou
      • Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
    • Oligopol:
      • Menší počet spíše velkých firem
      • Vstup do odvětví nesnadný, výstup zákazníci pocítí
      • Cena obsahuje vysoký zisk
      • Výrobek je stejnorodý co do vlastností
      • Firmy si konkurují kvalitou, nekonkurují si cenově, ale naopak uzavírají kartelové dohody o cenách, které jsou nezákonné; ke kontrolování kartelových dohod slouží Úřad ochrany hospodářské soutěže
    • Monopol:
      • Jedna jediná firma
      • Cena obsahuje určitý zisk
      • Stát ovlivňuje stanovení ceny u monopolu
      • Odvětví ve kterém nelze v návaznosti na čerpání přírodních zdrojů, vybudovanou infrastrukturu a organu životního prostředí vytvářet konkurenční prostředí → státy regulují cenu, upravují podmínky pro stranu poptávky, povoluje či nepovoluje slučování firem
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje