Eko:4. Trh, tržní ekonomika

Z Maturita 2012
Přejít na: navigace, hledání

Druhy trhů, charakteristika trhů, ceny v tržní ekonomice, tržní zákony, struktura trhů.

Trh, tržní ekonomika

  • Trh = abstraktní pojem pro místo, kde se střetává poptávka s nabídkou
  • Trh práce - Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Na tomto trhu nabízejí zaměstnavatelé pracovníkům práci za mzdu. V rámci zkoumání trhu práce se ekonomie snaží co nejlépe porozumět nezaměstnanosti a výši mezd. Rozeznáváme nominální a o inflaci očištěnou reálnou mzdu.
  • Trh statků a služeb - Na trhu statků a služeb tvoří firmy nabídku a zákazníci poptávku. V podstatě se jedná o běžný každodenní obchod.
  • Trh finanční - je založený na nabídce relativně volných peněz a na poptávce po penězích. Střetem této nabídky a poptávky se utváří cena peněz, tj. úrok, tržní cena cenných papírů, kurz deviz.
  • Subjekty tvořící trh:
    • Firmy
    • Domácnosti
    • Stát
  • Poptávka = ochota kupujících nakoupit určité množství statků a služeb za určitou cenu
    • Zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávané množstcí a naopak
    • Poptávka individuální = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě
    • Poptávka dílčí = poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku nebo službě
    • Poptávka agregátní = poptávka všech lidí v určitých státech po určitých statcích a službách
    • Faktory ovlivňující poptávku:
      • Cena
      • Kvalita,
      • Změny v demografické struktuře
      • Změny cen jiného zboží statků a služeb
        • Substituční efekt = zvýší se cena statku A, klesne poptávka po statku A, a stoupne poptávka po statku B, aniž by u statku B klesla cena (druhy masa)
        • Komplement (statek B) = klesne cena u statku A, poptávka po statku A stoupne, současně stoupne poptávka po statku B, u kterého se cena neměnila, ale statek B potřebujeme k použití statku A (foťák x film)
  • Nabídka = ochota prodávajících prodat určité množství statků a služeb za určitou cenu
    • Zákon nabídky = s rostoucí cenou stoupá nabízené množství
    • Nabídka individuální = nabídka jednoho prodávajícího jednoho určitého statku nebo služby
    • Nabídka dílčí = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu
    • Nabídka agregátní = nabídka všech výrobců všech statků a služeb v určitém státě
    • Faktory ovlivňující nabídku:
      • Cena
      • Vnější podmínky podnikání (cena ropy)
      • Konkurence
      • Daňové zákony
      • Přírodní podmínky
      • Náklady
      • Změny kapitálové výnosnosti (zisk z podnikání – podnikatelé přesunují kapitál do těch oblastí, které přinášejí vyšší výnosy)
  • Ceny v tržní ekonomice
    • Vzájemným střetáváním nabídky a poptávky na trhu se vytváří cena zboží
    • Prostředí nedokonalé konkurence s působením zákonu nabídky a poptávky
obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu
obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu
obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu
obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu
obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu obrazek trhu
  • Struktura trhů
    • Dokonalá konkurence:
      • Velké množství spíše menších firem
      • Cena výrobku obsahuje nízký zisk, velký objem
      • Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
      • Výrobky se neliší
    • Nedokonalá konkurence:
      • Velké množství spíše menších firem
      • Cena obsahuje určitý zisk
      • Výrobek je stejnorodý, ale konkurují si kvalitou
      • Vstup do odvětví snadný, výstup zákazníci nepocítí
    • Oligopol:
      • Menší počet spíše velkých firem
      • Vstup do odvětví nesnadný, výstup zákazníci pocítí
      • Cena obsahuje vysoký zisk
      • Výrobek je stejnorodý co do vlastností
      • Firmy si konkurují kvalitou, nekonkurují si cenově, ale naopak uzavírají kartelové dohody o cenách, které jsou nezákonné; ke kontrolování kartelových dohod slouží Úřad ochrany hospodářské soutěže
    • Monopol:
      • Jedna jediná firma
      • Cena obsahuje určitý zisk
      • Stát ovlivňuje stanovení ceny u monopolu
      • Odvětví ve kterém nelze v návaznosti na čerpání přírodních zdrojů, vybudovanou infrastrukturu a ochranu životního prostředí vytvářet konkurenční prostředí → státy regulují cenu, upravují podmínky pro stranu poptávky, povoluje či nepovoluje slučování firem
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje