Eko:22. Cena, cenová politika

Z Maturita 2012
Přejít na: navigace, hledání

Tržní mechanismus, faktory ovlivňující poptávku a nabídku, cenová elasticita, kalkulace ceny.

Obsah

Tržní mechanismus

  • Tržní mechanismus reguluje množství vyráběného a tím i prodávaného a spotřebovaného zboží a služeb a většinou vede i k hospodárnému rozdělování zdrojů a společností.
  • Tržním mechanismem je správné stanovení ceny.


Cenová elasticita

  • V ekonomii se pod pojmem cenová elasticita rozumí přímá úměrnost procentuální změny nabídky nebo poptávky určitého zboží nebo služby na její ceně.

Rozdělení

  • cenová elasticita nabídky – tedy změna nabídky vůči změně ceny (zboží nebo služby)
  • cenová elasticita poptávky – změna poptávky po určitém zboží nebo službě vůči jeho ceně (obojí vyjádřeno procentuálně)

Kalkulace ceny

  • Kalkulace ceny slouží ke zjištění nákladů a dalších faktorů ovlivňujících cenu. Pomocí kalkulace lze určit konečnou cenu jednoho výrobku.

Delení

  • Předběžná kalkulace (Před začátkem výroby, plánování a zjištění, jestli má vůbec smysl vyrábět vzhledem ke stavu na trhu.)
  • Výsledná kalkulace (Cena po skončení výroby.)

Nabídku ovlivňuje

  • cena
  • náklady na výrobu (dražší energie – ceny všech výrobků se zvyšují, použitím nových technologií se ceny snižují)
  • další vnější faktory – daně, u zemědělců vliv počasí a úrodnosti
  • atraktivnost a výnosnost odvětví
  • Konkurence
  • Změny kapitálové výnosnosti


Poptávku ovlivnuje

  • cena
  • výše příjmů obyvatel (koupěschopnost) – mzdy, důchody
  • módní trendy (viz džíny)
  • vazba na ceny jiného zboží (auta – a benzín nebo nafta, jablka – banány)
  • Změny v demografické struktuře
  • Kvalita



Cena

Cena je užitná hodnota vyjádřená v penězích.

Cena je z hlediska podniku nejproměnlivější částí marketingového mixu.

Cena určuje kolik podnik z výrobku získá.

Cena musí být minimálně taková aby byli pokryty všechny náklady a zůstal ještě nějaký prostor pro optimální zisk.

Struktura ceny

1. výrobní náklady

2. zisk výrobce

3. oběhové náklady

4. zisk obchodu

5. nepřímé daně

6. clo neovlivnitelné

Cena 1b

Odvíjí od vytyčených cílů společnosti tyto cíle mohou být:

Zisk (ten je ovšem cílem jakéhokoliv podnikání)

Maximalizace zisku

Tržní podíl

Růst objemu prodeje

Návratnost investic

Špičková kvalita výrobku

Jiné cíle

Cenová politika

Způsob rozhodování o tvorbě ceny.

  • v tržní ekonomice se cena statků a služeb utváří na trhu, stát pouze kontroluje ceny u monopolů

Metody stanovení ceny

1.nákladově orientovaná cena

  • a) Fixní
  • b) Variabilní

2.metoda orientovaná na konkurenci

  • ceny přibližně jako konkurence, ale musí zvážit čím se odlišuje

3.metoda podle vnímání hodnoty zákazníkem

  • základem ceny je hodnota výrobku pro zákazníka

4.metoda orientovaná na poptávku

  • cílem je maximalizace zisku, vychází ze základ. eko. zákona

5.metoda stanovená na základě konkurzu

  • kupující si vybere z nabídek u vyhlášeného konkurzu podle splnění podmínek

6.metoda založená na smlouvě

  • prodávající s kupujícím se dohodnou na ceně
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje